Budowa bazy Operacyjno-Serwisowej w Łebie realizowana na zlecenie Equinor Polska, została wyróżniona przez Okręgową Inspekcję Pracy w Gdańsku nagrodą za najbezpieczniejszą budowę w województwie pomorskim. Baza będzie obsługiwać morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3, wspólne przedsięwzięcie norweskiego koncernu Equinor i największej prywatnej polskiej grupy energetycznej Polenergia, przez 30 lat eksploatacji.
Przedstawiciele pomorskich władz samorządowych oraz norweskiego koncernu obronnego Kongsberg Defence & Aerospace podpisali list intencyjny dotyczący strategicznej współpracy gospodarczej. Ma to związek z planami utworzenia na Pomorzu nowoczesnego zakładu produkcyjnego z myślą o przemyśle obronnym. Stanie się on również częścią rządowego projektu Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”, integrującego przemysł, energetykę i innowacje, wspierając zrównoważony rozwój regionu.
Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
Linda Lemon to trójmiejska artystka, która tworzy prace poruszające tematykę zagrożeń morskich – od bielenia raf koralowych po problem tzw. sieci widmo. W podcaście EKOploty opowiedziała szerzej o swojej twórczości oraz wyzwaniach związanych z ochroną morskiej bioróżnorodności.
Statki pasażerskie Carnival można spotkać daleko w Norweskich fiordach i portach Alaski, w Australii i Oceanii, obsługują pasażerów w portach Florydy i Karaibów, odwiedzają porty na Morzu Północnym, Atlantyku i Bałtyku. Flota Carnival Corporation liczy tyle ile w najlepszych latach Polskie Linie Oceaniczne. Korporacja zarządza ponad 90 statkami pasażerskimi z nowoczesnym wyposażeniem zapewniającym wypoczynek i rozrywkę na morzu.
Prom Nova Star, który w piątek wieczorem wypłynął z Gdańska w rejs do Nynäshamn, został zmuszony do przerwania podróży i powrotu do portu w asyście holowników. Powodem awarii było uszkodzenie silnika.
Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Posłowie w piątkowym głosowaniu przegłosowali rządową ustawę rozszerzającą katalog działań, które Marynarka Wojenna i Straż Graniczna będą mogły prowadzić dla zapewnienia bezpieczeństwa na Bałtyku. Ustawa m.in. pozwoli na użycie broni w ochronie infrastruktury krytycznej.
Urząd Morski w Gdyni informuje o postępach w pracach prowadzonych w porcie w Łebie. Modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu postępują zgodnie z harmonogramem, wzmacniając bezpieczeństwo żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.
W związku z informacją Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Agencji Uzbrojenia i Ministerstwa Obrony Narodowej, że do końca listopada zostanie podjęta decyzja w sprawie wyboru oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, wzrosło zainteresowanie tematem. Nie brakuje tu także emocji. Do samego końca trwa rywalizacja sześciu podmiotów, starających się o pozyskanie historycznego kontraktu w ramach programu „Orka”.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły