Do wyboru dostawcy okrętów podwodnych dla polskich sił morskich w ramach programu „Orka” coraz mniej czasu. Oficjalnie ma to nastąpić do końca grudnia tego roku, zgodnie z zapowiedziami resortu obrony. Wskazuje się tu na konkretne terminy, w tym połowę przyszłego miesiąca jak i końcówkę listopada, a dokładniej Święto Marynarki Wojennej. Żadne inne postępowanie na okręty nie budziło takich emocji, stąd co rusz pojawiają się też interpelacje poselskie, w tym sugerujące nieprawidłowości przy ocenie ofert i dokonaniu wyboru.
W Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się konferencja prasowa, w trakcie której władze miasta omówiły wydarzenia, jakie mają uświetnić obchody 100-lecia jubileuszu miasta. W ramach akcji promocyjnej zaprezentowano także żagle, które w związku z tym będą powiewać na czterech polskich żaglowcach, podczas prowadzonych przez nie rejsów. Konferencję uświetniły występy aktorów teatru oraz chóru Uniwersytetu Morskiego.
Sokół, były okręt podwodny, od ponad roku jest jedną z najnowszych i zarazem stale cieszących się zainteresowaniem atrakcji Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Wśród zwiedzających nie brakuje marynarzy, którzy na nim w przeszłości służyli. Dotyczy to tak polskich, jak i norweskich, biorąc pod uwagę przeszłość jednostki. Niedawno jej pokład w ramach nostalgicznej podróży zwiedził były dowódca z czasów, gdy okręt nazywał się KNM Stord.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Na Morzu Bałtyckim odbyły się ćwiczenia polskiej Marynarki Wojennej. W ich trakcie siły 3. Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego sprawdzały się w zakresie zwalczania okrętów podwodnych. Odbyły się również ostatnie starty i lądowania śmigłowców Kaman SH-2G Super Seasprite, na pokładach fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry, ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko. Mieliśmy okazję zobaczyć to wszystko na żywo.
Braki i nieprawidłowości na polskim jachcie rekreacyjno-sportowym z trzema osobami na pokładzie stwierdziła 8 listopada grupa kontrolna z jednostki pływającej SG-046 z Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali go najpierw na morzu terytorialnym, a później w porcie Mrzeżyno.
„Fat Albert”, najsłynniejszy C-130 Hercules na świecie, samolot wsparcia akrobacyjnej grupy US Navy Blue Angels, zostanie wysłany do hangarów Marshall Aerospace w brytyjskim Cabridge na kluczowe prace strukturalne, w tym wymianę centralnej sekcji skrzydła. Celem jest wydłużenie jego zdolności do służby o kolejne dekady.
6 listopada Straż Graniczna zawróciła dwa kutry rybackie z Ustki do portu. Grupa kontrolna z patrolowca SG-301 Generał Józef Haller stwierdziła na nich nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi.
Odbywające się w Gdańsku Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BaltExpo 2025 obfitowały w tematy i prezentacje związane z bezpieczeństwem oraz wojskowością morską. Nie zabrakło tu firm oferujących sprzęt dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, w tym też będących od lat jego dostarczycielami dla polskiej Marynarki Wojennej. Norweski Kongsberg Defence & Aerospace zaprezentował sprzęt już eksportowany, jak i nowe propozycje w tym temacie.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO