• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Żegluga pod czarną banderą. Rośnie liczba niesprawnych statków

W pogoni za dolarem coraz więcej operatorów statków nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa załogom i przewożonym ładunkom. Wskaźnik zatrzymań statków z niesprawnościami niepozwalającymi na wyjście w morze w 2024 r. był wyższy niż w 2023 r. Wzrost ten oznacza kontynuację stale wysokiego odsetka zatrzymań obserwowanego od kilku lat, w tym 4,25% w 2022 r., informuje Porozumienie Paryskie w Port State Control Raport 2024.

08.08.2025, 20:48
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Włoski rząd ma zapłacić migrantom, których nie wypuszczono ze statku

Włoski Sąd Najwyższy nakazał w piątek rządowi wypłatę odszkodowania grupie migrantów, którym w 2018 roku przez dziewięć dni Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie pozwalało zejść na ląd ze statku Straży Przybrzeżnej. Decyzję sędziów zakwestionowała premier Giorgia Meloni.

07.03.2025, 14:46
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Porzucone statki, porzuceni marynarze – morska pandemia XXI wieku

W zeszłym roku operatorzy porzucili łącznie ponad 300 statków w porównaniu do ponad 130 statków handlowych porzuconych w 2023 r. W 2024 r. armatorzy porzucili ponad 3 000 marynarzy, podczas gdy w 2023 r. liczba porzuconych marynarzy przekroczyła 1 600 osób – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu International Transport Workers’ Federation (ITF), który został przekazany International Maritime Organization (IMO),

06.03.2025, 09:52
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

"Bild": Trump potajemnie pracuje nad powrotem do Nord Stream 2

Od kilku tygodni w Szwajcarii trwają tajne rozmowy na temat tego, w jaki sposób gaz z Rosji może wkrótce znowu popłynąć rurociągiem Nord Stream 2 - wynika z ustaleń dziennika "Bild". Porozumienie między Donaldem Trumpem a Władimirem Putinem jest uważane za element układanki, mającej na celu zakończenie wojny w Ukrainie.

03.03.2025, 14:30
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Scorpène jednak dla Argentyny? Władze kraju rozpoczynają negocjacje w sprawie zakupu okrętów podwodnych

Mimo problemów finansowych kraju, władze podpisały i sformalizowały list intencyjny z przedstawicielami morskiego rodzaju sił zbrojnych, rozpoczynając tym samym proces mający doprowadzić do zakupu trzech okrętów podwodnych. W planach jest nabycie trzech jednostek oferowanych przez Naval Group, najprawdopodobniej typu Scorpène, będące towarem eksportowym koncernu. Są one również oferowane Polsce w ramach programu „Orka”.

25.11.2024, 14:01
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Gorąco na Komisji Gospodarki Morskiej. Polska żegluga offshore nie może dłużej czekać

Wczorajsze posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (GMZ) przyniosło długo wyczekiwane deklaracje dotyczące zmian legislacyjnych dla polskich flot offshore wind. Po kilku latach alarmów ze strony sektora oraz licznych apeli o dostosowanie przepisów żeglugowych do specyfiki branży, administracja zobowiązała się do nadania sprawie priorytetowego charakteru. Pierwsze spotkanie zespołu ekspertów, który zajmie się nowymi regulacjami, zaplanowano już na początek grudnia.

20.11.2024, 20:17
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Argentyna planuje zamówić dwa okręty podwodne serii Scorpène

Kolejne państwo Ameryki Południowej decyduje się na zakup okrętów podwodnych produkcji francuskiej. Będące towarem eksportowym Naval Group, oferowane także w ramach programu „Orka”, mają zostać zakupione przez argentyńskie władze, mimo trudnej sytuacji gospodarczej tego państwa.

05.09.2024, 15:09
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Cisza nad stocznią. Stoczniowy holding w sztormach polityki i prywatnych interesów

„Piechotą po stoczni” to wspomnienia i refleksje Krzysztofa Piotrowskiego, który próbował na bazie Stoczni Szczecińskiej zbudować holding, który utrzyma się na powierzchni rynku. Musiał żeglować nie tylko w trudnym otoczeniu rynkowym, ale omijać rafy polskiej transformacji gospodarczej. Podejmowano próby ratowania polskich dużych stoczni różnymi metodami. Dziś wiemy, że zawiodły wszystkie sposoby ratowania polskiego przemysłu produkcji statków w formie, która funkcjonowała w gospodarce nakazowo-rozdzielczej.

03.08.2024, 12:26
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Marynarze porzuceni przez operatora. Armator i administracja morska to moralni bankruci?

Marynarze na wielu statkach walczą o przetrwanie po tym, jak zostali porzuceni przez saudyjską firmę Hadi H Al Hamman Establishment. ITF otrzymała wiele niepokojących doniesień o wstrzymaniu wypłat dla marynarzy pracujących na ośmiu statkach należących do Hadi H Al Hamman Establishment. Firma jest zarejestrowana w Bahrajnie, który nie ratyfikował MLC – alarmuje International Transport Workers’ Federation (ITF).

07.03.2024, 10:40
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Kiedy złożyć wniosek o upadłość przedsiębiorstwa?

Pandemia oraz okoliczności wojny na Ukrainie niewątpliwie spowodowały pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju dotkniętym wciąż wysokim poziomem inflacji. Kryzys dotyczy przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, które w związku z rosnącymi kosztami prowadzenia firmy czy niewypłacalnością kontrahentów coraz częściej zmuszone są sięgać po narzędzia prawne mające pomóc przywrócić płynność finansową (np. restrukturyzacja).

24.10.2023, 15:08
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.