Dwa okręty Stałej Grupy Morskiej NATO (SNMG1), holenderska fregata oraz niemiecki okręt zaopatrzeniowy, przybyły w piątek do Rygi w ramach kontynuacji misji Baltic Sentry, której celem jest ochrona infrastruktury podwodnej – poinformowała agencja LETA.
Trwające kilka tygodni na wodach północnego Atlantyku największe i najbardziej wymagające coroczne ćwiczenia NATO w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare), "Dynamic Mongoose 2025", oficjalnie zostało zakończone. Organizowane przez Straż Wybrzeża Islandii i kierowane przez NATO Allied Maritime Command (MARCOM) przedsięwzięcie wiązało się z zaangażowaniem okrętów nawodnych, podwodnych, śmigłowców, samolotów patrolowych i innych jednostek, działających pod banderami 10 państw, w tym Polski.
W stolicy Islandii, Reykjaviku, zaroiło się od dużych okrętów, wśród których dominują fregaty. To stamtąd wyruszyły na trudne i mroźne wody „Dalekiej Północy”, by wspólnie ćwiczyć procedury związane z jednym z najtrudniejszych zadań dla marynarek wojennych, zwalczaniem okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Od 28 kwietnia do 9 maja międzynarodowy zespół morski bierze udział w szeregu epizodów ćwiczebnych. W jego skład wchodzi polska fregata ORP Gen. Kazimierz Pułaski.
12 lutego z wizytą w Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego przebywał komodor Arjen S. Warnaar, dowódca Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (ang. Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1). Wizyta ma związek z prowadzoną obecnie operacją sojuszu pk. „Baltic Sentry” ukierunkowaną na ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim.
Żołnierze z USA, biorący udział w manewrach NATO Baltops 24 na Morzu Bałtyckim, we wtorek ćwiczyli wykorzystanie własnych wyrzutni rakietowych HIMARS na trudnym terenie w szkierach archipelagu sztokholmskiego.
W dniu 7 maja 2024 roku w siedzibie UMG odbyła się pierwsza sesja w ramach Programu „Knowledge to Knowledge”, organizowanego przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w Polsce oraz Linkedby Offshore Wind.
Porty Morza Czarnego i Azowskiego pełniły od zawsze ważną rolę w światowym systemie transportowym. Szeroki dostęp do zaplecza gospodarczego w postaci bogatego potencjału przemysłowo – rolniczego Ukrainy, południowo – zachodniej Rosji i państw Kaukazu powodowały, że właśnie przez porty regionu eksportowano przez dziesięciolecia w świat olbrzymie wolumeny istotnych dla światowej gospodarki towarów. Były to przede wszystkim zboża. Jednak produkty rolne nie były jedynymi ważnymi towarami eksportowymi.
Bułgarski premier Kirił Petkow, który składa wizytę USA, poinformował w środę, że jego kraj od czerwca br. będzie otrzymywać skroplony gaz zza oceanu. Amerykański surowiec ma być tańszy od tego, który Bułgaria kupowała w Rosji.
Ukraina i Bułgaria porozumiały się w sprawie transportu ukraińskiego zboża przez bułgarski port w Warnie - poinformował prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski po czwartkowym spotkaniu z premierem Bułgarii Kiriłem Petkowem.
Kolumbijskie służby ds. walki z przemytem narkotyków zatrzymały statek z kontenerem, zawierającym tonę kokainy, która miała być przetransportowana do Bułgarii - poinformowało w niedzielę bułgarskie radio publiczne.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS