Na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power zainstalowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy wyposażone w polskie gondole wyprodukowane w zakładzie firmy Vestas w Szczecinie. Inwestycja Grupy ORLEN i Northland Power to obecnie najbardziej zaawansowany projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w polskiej części Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny energii mają popłynąć z farmy już w przyszłym roku. Projekt zakłada udział polskich podmiotów w 30-letnim cyklu pracy farmy na poziomie przekraczającym 21 proc. jej całkowitej wa
Osiągnięto kluczowe momenty w produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3, realizowanych przez Equinor i Grupę Polenergia. W zakładach dostawcy – firmy Smulders – ustawiono w pozycji pionowej pierwsze elementy przejściowe (transition pieces), zakończono montaż konstrukcji wsporczej typu jacket pod platformę morskiej stacji elektroenergetycznej oraz przygotowano jej główną część (topside) do dalszego wyposażania.
Pierwsza partia monopali, stalowych fundamentów dla projektu Baltica 2 realizowanego przez Ørsted i PGE, opuściła halę produkcyjną.Zakończenie pierwszej partii otwiera przygotowania do transportu morskiego i odbiorów kolejnych sekcji. Równolegle trwają kontrole jakości i prace powłokowe. Monopale dla projektu Baltica 2 dostarczą dwie firmy - EEW oraz Steelwind. EEW wyprodukuje 77 monopali. Pierwszy załadunek gotowych fundamentów na jednostkę transportową zaplanowano na koniec 2025 roku.
Niemal 150 firm działających w Polsce wzięło udział w pierwszym Dniu Dostawcy zorganizowanym przez Equinor i Polenergię dla projektu Bałtyk 1. Wysoka frekwencja i aktywność uczestników potwierdziły ogromne zainteresowanie krajowych przedsiębiorstw dołączeniem do łańcucha dostaw największej i najbardziej zaawansowanej inwestycji II fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Ważnym elementem spotkania była prezentacja doświadczeń polskich firm pracujących przy trwającej budowie projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3.
ORLEN Neptun podpisał kolejny kontrakt na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Na mocy porozumienia zawartego ze Smulders, odpowiedzialnego za produkcję wewnętrznych platform dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, w zachodniopomorskim terminalu Grupy ORLEN magazynowane i montowane będą stalowe komponenty farmy.
Polski offshore rośnie w siłę. Program inwestycyjny w morską energetykę wkroczył w 2025 r. w fazę budowy i na terenie naszego kraju powstają gigantyczne inwestycje w łańcuchu dostaw i tysiące miejsc pracy. Potencjał rodzimych firm pokazał wyjazd studyjny zorganizowany w dniach 2-5 września przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.
Doświadczenia polskich firm zaangażowanych już teraz w realizację projektów offshore oraz możliwości włączenia się w łańcuch dostaw największego projektu II fazy – Bałtyk 1 – będą głównym tematem pierwszego Dnia Dostawcy, w całości dedykowanego tej inwestycji. Wydarzenie, organizowane przez Equinor i Grupę Polenergia, odbędzie się 16 września w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER i stworzy przestrzeń do dialogu, wymiany wiedzy oraz nawiązania kontaktów w ramach łańcucha dostaw.
W pogoni za dolarem coraz więcej operatorów statków nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa załogom i przewożonym ładunkom. Wskaźnik zatrzymań statków z niesprawnościami niepozwalającymi na wyjście w morze w 2024 r. był wyższy niż w 2023 r. Wzrost ten oznacza kontynuację stale wysokiego odsetka zatrzymań obserwowanego od kilku lat, w tym 4,25% w 2022 r., informuje Porozumienie Paryskie w Port State Control Raport 2024.
W czwartek zainaugurowano w Gdyni produkcję kluczowych elementów konstrukcyjnych dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2. Za wykonanie anodowych klatek ochronnych i konstrukcji cumowniczych odpowiada Grupa Przemysłowa Baltic.
Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę na produkcję i dostawę kolejnej części dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów (tzw. secondary steel) morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Produkcja tych elementów będzie realizowana w Polsce. Podwieszane platformy wewnętrzne dostarczy firma Smulders. Zostaną one wyprodukowane w Żarach (Lubuskie), a ich montaż i finalne doposażenie zostanie zrealizowane w Świnoujściu.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji