W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Z portu w Ningbo na wschodzie Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy – podał we wtorek portal Yicai Global. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu o ponad połowę w stosunku do tradycyjnych tras oraz omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Rosyjskie władze podkreślają, że w przyszłości krajowa branża stoczniowa ma dynamicznie się rozwinąć. Biorąc pod uwagę obecny stan krajowej gospodarki i nałożonych na nią sankcji może to budzić spore wątpliwości. Rząd chce wydać blisko pół biliona rubli na rozwój krajowych stoczni, które obecnie mają ograniczone możliwości rozwoju ze względu na utrudniony dostęp do sprzętu i technologii. Kreml jednak nie daje za wygraną.
Do niecodziennego incydentu doszło na Morzu Karskim, będącym częścią Morza Arktycznego, przez które wiedzie tzw. „Północna Droga Morska”, stanowiąca część trasy prowadzącej z Oceanu Atlantyckiego na Ocean Spokojny. Na tej ważnej dla rosyjskiego transportu trasie doszło do zderzenia dwóch statków, z których jeden to lodołamacz z napędem atomowym.
Epopeja ze statkiem Ruby, załadowanym saletrą amonową, być może dobiega końca. Uszkodzona jednostka z niebezpiecznym ładunkiem zacumował w porcie Great Yarmouth w Wielkiej Brytanii.
Miało być ich kilkudziesięcioro, jednak przez pandemię do Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie naukowców dotrze tylko kilkoro. Ekspedycja w tym sezonie skupi się głównie na utrzymaniu infrastruktury stacji.
Zachód musi się przeciwstawić agresywnej polityce Rosji w Europie, w tym na Morzu Bałtyckim, musi też zaangażować się w stworzenie nowych przepisów prawa międzynarodowego dotyczących Arktyki, w której Rosja jest coraz aktywniejsza – przekonywali uczestnicy konferencji w PE.
Pozarządowa organizacja non-profit, Earthjustice, działająca na rzecz ochrony środowiska i zrzeszająca prawników z całego świata, w imieniu ośmiu grup zajmujących się ochroną środowiska i przyrody, zainterweniowała w sprawie apelacji, którą wniósł Shell Oil do U.S. Interior Board of Land Appeals w sprawie nie przedłużenia kontraktu terminowego na wiercenia w rejonie Oceanu Arktycznego.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego