ORLEN wykonał kolejny krok na drodze do budowy silnego sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekt Baltic East otrzymał wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej. Jej moc zainstalowana sięgnie ok. 1 GW. Tym samym zasili ona czystą energią ponad 1,25 mln gospodarstw domowych.
Prawie cztery miesiące na obszarze projektu morskiej famy wiatrowej Baltic East trwały wstępne badania sejsmiczne i geotechniczne dna morskiego, które prowadziły trzy specjalistyczne jednostki z konsorcjum polskich firm: ORLEN Petrobaltic, Geofizyka Toruń i MEWO. W ramach realizowanych prac wykwalifikowany zespół badaczy, techników i operatorów wykonał ponad tysiąc kilometrów pomiarów sejsmicznych oraz liczne sondowania i wiercenia. Pozyskane informacje pozwolą ORLEN Neptun opracować kolejne kluczowe etapy inwestycji.
ORLEN Neptun, spółka z Grupy ORLEN, uruchomiła w Świnoujściu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. To pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie obiekt, który będzie kluczowym zapleczem dla realizacji projektów drugiej fazy offshore na Bałtyku, zarówno dla ORLENU, jak i innych firm. „Wysokie parametry naszego terminala decydują o jego atrakcyjności dla europejskich operatorów morskich farm wiatrowych” - stwierdził Janusz Bil, prezes zarządu ORLEN Neptun.
Dziś rano oficjalnie otwarty został Offshore Terminal Świnoujście, wcześniej znany jako terminal Orlen Neptun. Podpisana została także pierwsza umowa na przeładunki dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – w Świnoujściu przeładowywane będą fundamenty turbin farmy BC-Wind budowanej przez Ocean Winds.
Dziś odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące budowy polskiego statku instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej lub utworzenia spółki instalacyjnej.
Spółka ORLEN NEPTUN wybrała trzy polskie firmy: MEWO, ORLEN Petrobaltic i Geofizyka Toruń, do zbadania warunków geologicznych dna Bałtyku na obszarze koncesji projektu wiatrowego Baltic East. Prace będą prowadzone na morzu, na głębokości ok. 35 metrów i zakończą się jeszcze w tym roku. Na bazie pozyskanych informacji powstanie wstępny projekt techniczny morskiej farmy wiatrowej. Udział polskich firm w realizacji farmy Baltic East ma wynieść 45 proc. Jej planowana moc to ok. 1 GW – potencjał ten może zapewnić zeroemisyjną energię
Baltic East – taką nazwę nosić będzie nowa morska farma wiatrowa Orlenu. Za projekt odpowiada spółka Orlen Neptun, która 16 kwietnia zaprosiła reprezentantów firm, chcących zaistnieć w łańcuchu dostaw, na wydarzenie, którego celem było objaśnienie jak i kiedy się do tego przygotować.
Orlen Neptun przewiduje, że polski wkład w budowę morskich farm wiatrowych spółki może osiągnąć 40-45 proc. Należąca do Orlenu spółka ma pięć koncesji na budowę farm na Bałtyku, zamierza też udostępniać swój terminal w Świnoujściu innym firmom, budującym offshore.
Grupa ORLEN podejmuje działania na rzecz ochrony klimatu i środowiska w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego. „ORLEN ogłosił nową strategię do 2035 roku, która pokazuje pragmatyczne podejście do założeń zrównoważonej transformacji energetycznej” - powiedział Jakub Ruszel z grupy ORLEN podczas gdańskiego kongresu PowerConnect Energy Summit.
16 kwietnia 2025 roku w Warszawie odbędzie się Dzień Dostawcy, skierowany do firm zainteresowanych współpracą w ramach łańcucha dostaw dla projektu Baltic East. To kolejna morska farma wiatrowa rozwijana w Grupie Orlen, której realizacją zajmuje się Orlen Neptun – spółka wyspecjalizowana w dziedzinie offshore wind.
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek