10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Były minister gospodarki morskiej, obecnie poseł PiS Marek Gróbarczyk zapowiedział złożenie zawiadomienia do prokuratury w sprawie terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Poseł uważa, że oddanie go w najem zwycięskiemu Konsorcjum SBT stanowi znaczną szkodę na rzecz Skarbu Państwa.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Energetyka wiatrowa, zwłaszcza morska, wymaga gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Szacujemy, że do 2040 roku na morską energetykę wiatrową nakłady inwestycyjne sięgną 300 miliardów złotych. To największy impuls inwestycyjny w powojennej Polsce, który może nie tylko unowocześnić polską gospodarkę, ale też zapewnić jej konkurencyjność i bezpieczeństwo na dekady” – powiedział Szymon Kowalski, wiceprezes PSEW podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Polskie porty – jakie są, czy dotarły już do szczytu swoich możliwości przeładunkowych, a może Polsce potrzebny jest jeszcze jeden duży port morski? Na te i inne kluczowe pytania odpowiadali eksperci z branży morskiej i infrastrukturalnej podczas emocjonującego panelu dyskusyjnego na Europejskim Kongresie Gospodarczym, który rzucił nowe światło na przyszłość polskiej logistyki i transportu morskiego.
W obliczu wyzwań geopolitycznych oraz rosnącego znaczenia Morza Bałtyckiego jako kluczowego szlaku transportowego i energetycznego, Port Gdańsk umacnia swoją pozycję jako strategiczny węzeł logistyczny w Europie. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, podkreśliła znaczenie ciągłości inwestycji i roli Portu Gdańsk w budowaniu odporności kraju.
Bezpieczeństwo dostaw energii wiąże się z bezpieczeństwem infrastruktury, ale też odpowiednimi regulacjami - mówił w czwartek na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych Grzegorz Onichimowski.
Wicekanclerz Niemiec, minister ds. gospodarki i ochrony klimatu Robert Habeck przyznał, iż obawia się ewentualnych negocjacji ws. gazociągów Nord Stream między "ludźmi od Trumpa i Putina". To paląca kwestia; powinniśmy mieć tę infrastrukturę pod kontrolą - powiedział.
Droga do bezpiecznej energetyki w Polsce prowadzi przez gaz - mówił w środę na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach prezes Orlenu Ireneusz Fąfara. Zgadzał się z nim prezes PGE Dariusz Marzec podkreślający, że jedynie źródła gazowe zapewniają potrzebną elastyczność produkcji.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO