Już za tydzień, tj. 29–30 października 2025 r., odbędzie się 14. Międzynarodowa Konferencja Offshore Wind – Logistics & Supplies (OWLS), organizowana przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW).
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE) wydała pierwszą w swoim obszarze działania decyzję o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) dla przedsiębiorstwa z sektora obronnego. Otrzymała ją firma FAMOR S.A. – renomowany producent specjalistycznych systemów oświetleniowych i elektrycznych wykorzystywanych m.in. w przemyśle morskim, kolejowym, wydobywczym oraz obronnym.
Bałtycki offshore rośnie i sprawia, że w Polsce powstaje nowoczesny sektor gospodarki, oparty o produkcję komponentów, dostawy i usługi dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. „Offshore to nie tylko kilowaty zielonej energii, ale też impuls rozwojowy dla północnej Polski i wartość dodana płynąca z rozwoju tego sektora” – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Polski offshore rośnie w siłę. Program inwestycyjny w morską energetykę wkroczył w 2025 r. w fazę budowy i na terenie naszego kraju powstają gigantyczne inwestycje w łańcuchu dostaw i tysiące miejsc pracy. Potencjał rodzimych firm pokazał wyjazd studyjny zorganizowany w dniach 2-5 września przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.
Resort obrony we współpracy m.in. z Ministerstwem Infrastruktury zabezpieczył środki na budowę tzw. Drogi Czerwonej, łączącej nabrzeże gdyńskiego portu z trasą S7 i kluczowej dla możliwości transportu wojsk sojuszniczych - przekazał PAP Maciej Samsonowicz, doradca szefa MON.
Lepszą przepustowość dla pociągów towarowych jadących do portu w Gdańsku zapewni budowa dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański w woj. pomorskim. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację dodatkowego toru na tym odcinku - podała spółka.
Ocean Winds wybrał P&Q jako generalnego wykonawcę lądowej ławy kablowej oraz Tele-Fonika Kable jako dostawcę lądowego eksportowego systemu kablowego - to kolejny ważny krok w kierunku realizacji morskiej farmy wiatrowej BC-Wind na polskich wodach Bałtyku.
Dzisiaj w Gdańsku odbyła się konferencja poświęcona integracji transportu kolejowego z logistyką portową. Obecni na niej ministrowie Piotr Malepszak i Jacek Karnowski podkreślili znaczenie rozwoju nowoczesnej infrastruktury kolejowej dla polskiej gospodarki oraz roli portów w europejskich łańcuchach dostaw.
Na pierwszej polskiej farmie wiatrowej Baltic Power, wspólnej inwestycji ORLENU i Northland Power, zainstalowano już 5 wiatraków o mocy 15 MW każdy. Jedna doba ich pracy pozwoli na naładowanie prawie 18 tysięcy aut elektrycznych. Największe dostępne w Europie turbiny zostały wyprodukowane przez duńską firmę Vestas. Część gondol jest wytwarzanych lokalnie, m.in. w fabryce zlokalizowanej w Szczecinie.
Port Zewnętrzny w Gdyni i logistyka z nim związana muszą powstać w szybkim tempie – powiedział PAP przewodniczący sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych Marek Biernacki (PSL-TD). Posłowie zapoznali się z informacją o transportach sprzętu wojskowego w Polsce.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?