Imprezy żeglarskie, podobnie zresztą jak inne wydarzenia o charakterze sportowym, rekreacyjnym czy kulturalnym, przechodzą ewolucję – dostosowują się do odbiorców, których oczekiwania się zmieniają, ale też do możliwości technologicznych i organizacyjnych, jak również – nie zapominajmy – do wymogów regulacyjnych i politycznych. Jak wygląda ich przyszłość? Ustalimy to podczas Forum Gospodarki Morskiej 2025.
Już za tydzień rozpocznie się seria ostatnich regat Polskiej Ligi Żeglarskiej w tym sezonie. Bazą regat będzie Centrum Żeglarskie Szczecin, a najlepsi żeglarze w Polsce zmierzą się ze sobą na wodach jeziora Dąbie w walce o spadki, awanse i tytuły Mistrzostw Polski.
O ile na odcinkach dróg wodnych prowadzących przez jeziora, kanały oraz rzeki o uregulowanym charakterze susza hydrologiczna nie jest dla żeglugi poważnym zagrożeniem, tak na rzekach znaturalizowanych może wymusić konieczność ograniczenia lub nawet wyłączenia ze względu na niedostateczne warunki głębokościowe - mówi Karolina Gaweł z Wód Polskich.
Rok 2024 to szczególny czas dla polskiego żeglarstwa – Polski Związek Żeglarski (PZŻ) obchodzi swoje stulecie. To wyjątkowa okazja, aby przypomnieć zarówno historię tej organizacji, jak i docenić jej wpływ na rozwój żeglarstwa w Polsce. To również rok olimpijski, w którym żeglarska reprezentacja w Marsylii liczyła 10 osób, które wystartowały w 8 klasach. Rok 2024 to 17 złotych, 10 srebrnych i 9 brązowych medali zdobytych na mistrzostwach świata i Europy przez zawodników i zawodniczki kadry narodowej.
Żeglarstwo pozostaje ważną częścią branży morskiej w Polsce. Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej nie może zabraknąć dyskusji na temat jego przyszłości.
Żeglarze 19 z 65 rywalizujących krajów zdobyli medale na olimpijskim akwenie w Marsylii. W tym gronie nie było Polaków. Najwięcej tytułów – po dwa – wywalczyli Holendrzy, Włosi i Austriacy. Pierwszy raz w historii igrzysk na podium stanęli zawodnicy z Peru i Singapuru.
Austriak Valentin Bontus został mistrzem olimpijskim w żeglarskiej klasie Formula Kite. W Marsylii w debiutującej na igrzyskach konkurencji rywalizowało 20 żeglarzy, Maksymilian Żakowski (OŚ AZS Poznań) był 16.
Włosi Ruggero Tita i Caterina Banti zostali mistrzami olimpijskimi w katamaranach Nacra 17 i powtórzyli sukces sprzed trzech lat z Tokio. Polscy żeglarze w tej klasie nie startowali. W Marsylii rywalizowało 19 załóg.
Matt Wearn został mistrzem olimpijskim w klasie ILCA 7. Tym samym niespełna 29-letni Australijczyk obronił wywalczony trzy lata temu na igrzyskach w Tokio tytuł. W gronie 43 rywalizujących w Marsylii żeglarzy Michał Krasodomski (AZS AWFiS Gdańsk) zajął 40. lokatę.
Marit Bouwmeester została mistrzynią olimpijską w klasie ILCA 6. To czwarty, a drugi złoty, medal na igrzyskach 36-letniej Holenderki. W gronie 43 rywalizujących w Marsylii żeglarek Agata Barwińska (MOS SSW Iława) zajęła 15. lokatę.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?