JK
Projekt dotyczący ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego już jest na liście prac Rady Ministrów – poinformował w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki. Ułatwienia obejmą jedynie budowę gotowych jednostek, a nie remontów.
– Zakłada on utworzenie ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych do wykreowania w Polsce działalności przemysłowej, naukowej i finansowej ukierunkowanej na rozwój istniejących i stworzenie nowych polskich podmiotów gospodarczych. W efekcie powstaną warunki ekonomiczne i prawne pozwalające na aktywizacje przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w Polsce - powiedział Brzezicki. - Potrzeba opracowania tego projektu wynika z konieczności zapewnienia konkurencyjnych zasad funkcjonowania polskiego przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych. W szczególności, jeśli chodzi o konkurencję ze strony silnie wspierających produkcję okrętową państw Azji Wschodniej, ale nie tylko, bo również sąsiedzi to robią – dodał.
Zwolnienia dotyczą podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do produkcji okrętowej i komplementarnej. Ułatwienia dotyczą produktu końcowego, jak i elementów produkowanych w łańcuchu dostaw. - W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych CIT projekt przewiduje możliwość wyboru dla stoczni między podatkiem, jako do tej pory CIT, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. - wskazał.
Projekt przewiduje mechanizm objęcia specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i produkcja komplementarna.
- Ustawa nie polega bynajmniej na pompowaniu funduszy publicznych w ten przemysł. Głównym instrumentarium tej ustawy są natomiast rozwiązania w zakresie podatku CIT i podatku VAT, szczególnie jeżeli chodzi o łańcuch dostawców, które są neutralne dla budżetu. I to są rozwiązania, które są również przyjęte, przyjmowane w niektórych krajach Unii Europejskiej i jak dotąd aprobowane przez Komisję Europejską - podsumował w odpowiedyi na zapytanie poselskie Paweł Brzezicki.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth