pc
Remontowa Shipbuilding zbuduje lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Stocznia z Gdańska wygrała ze stocznią Potramp Yard ze Świnoujścia oraz konsorcjum firm PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni. Termin realizacji zamówienia na dwa lodołamacze przeciwpowodziowe liniowe upływa 31 października 2020 r.
Jako uzasadnienie wyboru oferty Remontowa Shipbuilding, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podało spełnienie wszystkich warunków określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) oraz uzyskanie największej liczby punktów spośród wszystkich złożonych i niepodlegających odrzuceniu ofert. Remontowa Shipbuilding uzyskała łącznie 90 punktów, na drugim miejscu było konsorcjum firm PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta: 84,98 pkt, a na trzecim – stocznia Poltramp Yard: 52,42 pkt.
O zwycięstwie w przetargu pn. „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” decydowały cena (60%), okres rękojmi i gwarancji (20%) oraz doświadczenie kadry technicznej (20%).
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, dwa lodołamacze linowe będą miały 28,80 m długości, 7,50 m szerokości, 2,40 m wysokości bocznej oraz 1,70 m maksymalnego zanurzenia. Kadłub jednostek zostanie specjalnie wzmocniony w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach (zgodnie z wymaganiami przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego), tak aby mogły kruszyć lód i pływać w zalodzonych akwenach. Dodatkowo konstrukcja stała ich kadłubów i wyposażenia pokładowego będzie sięgała maksymalnie 4 m wysokości ponad poziom zanurzenia projektowego (1,40 m bez przegłębienia). Elementy wystające poza tę wysokość będą składane lub demontowane. Kształt kadłuba, oparty na liniach budowlanych lodołamaczy L-401, zostanie skorygowany z powodu zwiększenia szerokości na owrężu z 6,8 m do 7,2 m.
Sterówka lodołamaczy będzie podnoszona do góry hydraulicznie za pomocą konstrukcji nożycowej i w dolnym położeniu będzie znajdowała się poniżej poziomu 4 m nad linią zanurzenia.
Dla zmniejszenia masy statku pustego, nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Dla odizolowania konstrukcji aluminiowych od stalowych zostaną zastosowane łączniki aluminiowo-stalowe typu TRICLAD.
Na pokładzie głównym przewidziano następujące pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk). Pod pokładem głównym natomiast powstaną dwie kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne (WC i umywalka).
Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne mają być zgodne z wymaganiami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w Unii Europejskiej.
Głównym zadaniem lodołamaczy będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamacza liniowego i czołowego w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogą operować.
Podstawowe zadania lodołamaczy liniowych to poszerzanie rynny wyłamanej w lodzie przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu.
Lodołamacze mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu oraz do kruszenia pokrywy lodowej w portach.
W przypadku pilnej konieczności i po zezwoleniu administracji morskiej, jednostki będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.
Budowa lodołamaczy zostanie dofinansowana ze środków unijnych.
Obecnie RZGW w Szczecinie dysponuje ośmioma lodołamaczami, które stacjonują w Gryfinie, Widuchowej oraz w Podjuchach. Oprócz „Andrzeja” i „Stanisława”, pozostałe jednostki są już wysłużone. „Świstak” na przykład ma 48 lat, „Ogar” – 47, a „Dzik” i „Odyniec” – 29.
Portfel zamówień Remontowa Shipbuilding obejmuje kontrakty do końca 2021 roku. Znajdują się w nim dwa niszczyciele min typu Kormoran oraz sześć holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP, dwa promy pasażersko-samochodowe zamówione przez brytyjskiego armatora – Transport for London, oraz dwa wielozadaniowe statki dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie.
Stocznia Remontowa Shipbuilding specjalizuje się w budowie wielozadaniowych specjalistycznych jednostek offshore. Buduje także okręty, holowniki, wielozadaniowe statki oraz promy pasażersko-samochodowe. To największy na świecie producent statków zasilanych LNG i prekursor w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.
Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding – największej stoczniowej grupy kapitałowej w Polsce. Holding zarządza dwiema stoczniami i spółkami z sektora offshore oraz okrętowego.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth