• <
nauta_2024

Lodołamacze dla RZGW Szczecin zbuduje stocznia Remontowa Shipbuilding

pc

28.04.2018 07:13 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Lodołamacze dla RZGW Szczecin zbuduje stocznia Remontowa Shipbuilding

Partnerzy portalu

Lodołamacze dla RZGW Szczecin zbuduje stocznia Remontowa Shipbuilding - GospodarkaMorska.pl

Remontowa Shipbuilding zbuduje lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Stocznia z Gdańska wygrała ze stocznią Potramp Yard ze Świnoujścia oraz konsorcjum firm PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni. Termin realizacji zamówienia na dwa lodołamacze przeciwpowodziowe liniowe upływa 31 października 2020 r.

Jako uzasadnienie wyboru oferty Remontowa Shipbuilding, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podało spełnienie wszystkich warunków określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) oraz uzyskanie największej liczby punktów spośród wszystkich złożonych i niepodlegających odrzuceniu ofert. Remontowa Shipbuilding uzyskała łącznie 90 punktów, na drugim miejscu było konsorcjum firm PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta: 84,98 pkt, a na trzecim – stocznia Poltramp Yard: 52,42 pkt.

O zwycięstwie w przetargu pn. „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” decydowały cena (60%), okres rękojmi i gwarancji (20%) oraz doświadczenie kadry technicznej (20%).

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, dwa lodołamacze linowe będą miały 28,80 m długości, 7,50 m szerokości, 2,40 m wysokości bocznej oraz 1,70 m maksymalnego zanurzenia. Kadłub jednostek zostanie specjalnie wzmocniony w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach (zgodnie z wymaganiami przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego), tak aby mogły kruszyć lód i pływać w zalodzonych akwenach. Dodatkowo konstrukcja stała ich kadłubów i wyposażenia pokładowego będzie sięgała maksymalnie 4 m wysokości ponad poziom zanurzenia projektowego (1,40 m bez przegłębienia). Elementy wystające poza tę wysokość będą składane lub demontowane. Kształt kadłuba, oparty na liniach budowlanych lodołamaczy L-401, zostanie skorygowany z powodu zwiększenia szerokości na owrężu z 6,8 m do 7,2 m.

Sterówka lodołamaczy będzie podnoszona do góry hydraulicznie za pomocą konstrukcji nożycowej i w dolnym położeniu będzie znajdowała się poniżej poziomu 4 m nad linią zanurzenia.

Dla zmniejszenia masy statku pustego, nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Dla odizolowania konstrukcji aluminiowych od stalowych zostaną zastosowane łączniki aluminiowo-stalowe typu TRICLAD.

Na pokładzie głównym przewidziano następujące pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk). Pod pokładem głównym natomiast powstaną dwie kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne (WC i umywalka).

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne mają być zgodne z wymaganiami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w Unii Europejskiej.

Głównym zadaniem lodołamaczy będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamacza liniowego i czołowego w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogą operować.

Podstawowe zadania lodołamaczy liniowych to poszerzanie rynny wyłamanej w lodzie przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu.

Lodołamacze mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu oraz do kruszenia pokrywy lodowej w portach.

W przypadku pilnej konieczności i po zezwoleniu administracji morskiej, jednostki będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.

Budowa lodołamaczy zostanie dofinansowana ze środków unijnych.

Obecnie RZGW w Szczecinie dysponuje ośmioma lodołamaczami, które stacjonują w Gryfinie, Widuchowej oraz w Podjuchach. Oprócz „Andrzeja” i „Stanisława”, pozostałe jednostki są już wysłużone. „Świstak” na przykład ma 48 lat, „Ogar” – 47, a „Dzik” i „Odyniec” – 29.

Portfel zamówień Remontowa Shipbuilding obejmuje kontrakty do końca 2021 roku. Znajdują się w nim dwa niszczyciele min typu Kormoran oraz sześć holowników  budowanych dla Marynarki Wojennej RP, dwa promy pasażersko-samochodowe zamówione  przez brytyjskiego armatora – Transport for London, oraz dwa wielozadaniowe statki dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie.

Stocznia Remontowa Shipbuilding specjalizuje się w budowie wielozadaniowych specjalistycznych jednostek offshore. Buduje także okręty, holowniki, wielozadaniowe statki oraz promy pasażersko-samochodowe. To największy na świecie producent statków zasilanych LNG i prekursor w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding – największej stoczniowej grupy kapitałowej w Polsce. Holding zarządza dwiema stoczniami i spółkami z sektora offshore oraz okrętowego.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.