Terminal LNG w Świnoujściu uzyskał zgodę na rozpoczęcie procedury schładzania i rozruchu technologicznego terminalu z użyciem skroplonego gazu ziemnego (LNG) z metanowca, jaki przypłynie z Kataru do Polski w grudniu tego roku. Pozwolenie jest wymagane przepisami prawa, a wydaje je Transportowy Dozór Techniczny.
Decyzje podjęto po zakończonej w pierwszej połowie listopada operacji wstępnego schładzania rurociągów. Proces przeprowadzano za pomocą azotu, który został dostarczony do Świnoujścia w formie ciekłej specjalnymi cysternami. Podczas testów instalacja była sprawdzana pod kątem ewentualnych odkształceń i przemieszczeń spowodowanych schłodzeniem instalacji. Proces zakończył się wynikiem pozytywnym. W części instalacji osiągnięto schłodzenie na poziomie od zakładanego -130 stopni Celsjusza do nawet -150 stopni.
- Proces był prowadzony w systemie ciągłym, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, przy stałym udziale Nadzoru Inwestorskiego - firmy Multiconsult oraz inwestora - spółki Polskie LNG – mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej.
Na terenie terminalu LNG w Świnoujściu trwają ostatnie przygotowania do przyjęcia pierwszego metanowca. Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym przypłynie do świnoujskiego portu w grudniu br. Druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na dalsze próby eksploatacyjne, zostanie przeprowadzona w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Początkowo dzięki instalacji na terminalu LNG będzie można zapewnić jedną trzecią polskiego zapotrzebowania na gaz. W przypadku rozbudowy obiektu zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 7,5 mld m3 rocznie, co odpowiada połowie zapotrzebowania naszego kraju na ten surowiec. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Instalacja, wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym i fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, zwiększy niezależność energetyczną Polski.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth