Bieżące utrzymanie czystości i sprawności technicznej, okresowe remonty i prace serwisowo-konserwacyjne mają istotny wpływ na wydłużenie okresu eksploatacyjnego każdego urządzenia w szczególności tych pracujących w warunkach morskich. Zagadnienie to ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pracujących na nich załóg, przewożonych pasażerów i ładunków, wydobywanych surowców oraz na ochronę środowiska.
Jednostka pływająca czy platforma wiertnicza zarówno podczas ekspolatacji na morzu czy w trakcie prac remontowych w stoczni wymaga użycia specjalistycznych środków chemicznych, które pozwalają na utrzymanie jej sprawności technicznej, przywrócenie jej pierwotnej wartości użytkowej lub zlikwidowanie skutków awarii.
Preparaty w działaniu
Zastosowanie specjalistycznych preparatów związane jest głównie z czyszczeniem różnego typu zbiorników w jakie wyposażone są statki, takich jak paliwowe, balastowe, ładunkowe, czy zbiorniki wody pitnej i sanitarnej. Prace czyszczeniowe obejmują takie strefy jak siłownia, pokład, ładownia, strefa załogowa i pasażerska. Specjalistyczna chemia znajduje również zastosowanie podczas naprawy i konserwacji wyposażenia statkowego: silników, agregatów, chłodnic, wymienników ciepła, urządzeń elektrycznych, hydraulicznych czy płukania systemów paliwowych, chłodzących, smarujących a także czyszczenia kanałów wentylacyjnych, spalinowych, rurociągów i instalacji. Na otwartym morzu oraz w basenach portowych i stoczniowych bardzo istotne znaczenie ma neutralizacja wycieków substancji ropopochodnych takich jak paliwa, oleje, tłuszcze.
- Oczekiwania naszych klientów z branży okrętowej w ciągu ostatnich kilku lat uległy wyraźnej zmianie, co w konsekwencji spowodowało, że znacznie poszerzyliśmy ofertę - zauważa Mirosław Mirynowski, właściciel firmy Chemtec, zaopatrującej w specjalistyczną chemię okrętową podwykonawców i kooperantów trójmiejskich stoczni, firmy zajmujące się zaopatrzeniem statków, obsługą portów oraz innych związanych z branżą morską. - Wprawdzie głównym sprzedawanym przez nas produktem pozostaje od lat uniwersalny, alkaliczny preparat myjąco-odtłuszczający CHEMTEC A100, to jednak jest on dziś jednym z 30, które mamy w stałej ofercie.
To co wyróżnia nasze produkty prócz wysokiej jakości i przystępnej ceny to bardzo jasny i czytelny system oznakowań:
- seria A to preparaty na bazie substancji alkalicznych – przeznaczone do mycia i odtłuszczania powierzchni, usuwania olejów, smarów, paliw,
- seria K to preparaty na bazie kwasów – przeznaczone do usuwania rdzy, nalotów tlenkowych, osadów wodnych, kamienia kotłowego,
- seria R to preparaty na bazie węglowodorów – do rozpuszczania i usuwania ciężkich zanieczyszczeń ropopochodnych, mycia maszyn i urządzeń mechanicznych i elektrycznych, płukania układów, systemów, instalacji,
- seria N to preparaty neutralne – do czyszczenia różnego typu powierzchni wymagających szczególnej uwagi, ostrożności i dbałości o aspekt ekologiczny.
Szwedzka jakość A100
- CHEMTEC A100, podobnie jak inne środki dostarczane przez nas, produkowany jest w Szwecji przez dobrze znaną i uznaną na rynkach skandynawskich firmę ACP International. Klienci doceniają w tym przypadku zarówno stosunek jakości do ceny produktu, jak i jego niską szkodliwość dla środowiska naturalnego wynikającą ze szczególnie rygorystycznych norm jakie obowiązują w Skandynawii – mówi Myrynowski. - CHEMTEC A100 doskonale radzi sobie z usuwaniem paliw, olejów, tłuszczów, zanieczyszczeń eksploatacyjnych, atmosferycznych a więc idealnie nadaje się do mycia pokładów, zbiorników, ładowni, kadłubów i nadbudówek. Oprócz produktów standardowych oferujemy produkty unikalne, dostosowane do szczególnych wymagań klienta i specyfiki zadania jakie ma być za ich pomocą wykonane. Jest to nowość w naszej ofercie – podkreśla Mirynowski. - Laboratorium na podstawie dostarczonych próbek opracowuje na specjalne zamówienie recepturę środka pod konkretny temat. W większości przypadków produkty standardowe rozwiązują problemy jednakże warto zaznaczyć, że istnieje możliwość opracowania specjalistycznego rozwiązania
Specjalistyczna chemia w branży okrętowej nie tylko dbałość o walory estetyczne jednostki, ale również wydłużenie jej żywotności. Zwykle chodzi jednak po prostu o to, by bez większego wysiłku i z zachowaniem standardów ekologicznych usunąć pozostałości normalnej eksploatacji jednostki, urządzeń, maszyn, czy też o przygotowanie powierzchni do prac malarsko-konserwujących.
- Jako najbardziej widoczną tendencję na rynku wskazałbym obecnie zapotrzebowanie na kompleksową dostawę obejmującą produkt chemiczny, technologię oraz wyposażenie techniczne – mówi Mirynowski. - jesteśmy na to przygotowani oferując wypróbowane środki wraz ze sprawdzonymi i ekologicznymi technologiami oraz prostym sprzętem.
Filozofią firmy Chemtec jest troska o potrzeby klienta przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa użytkowników, standardów ochrony środowiska naturalnego i możliwie niskich kosztów. Oferowane przez firmę produkty wytwarzane są w oparciu o certyfikaty jakościowe ISO 9001 i ISO 14001. Większość z nich to preparaty o bardzo wysokim stopniu biodegradowalności, które nie zawierają substancji mogących stanowić zagrożenie dla człowieka i środowiska. Niektóre preparaty zawierają substancje z grupy czynnych węglowodorów. Wszystkie dodatkowe komponenty są dodawane w ilościach dokładnie określonych przez unijne przepisy.
Produkty CHEMTEC szczególnie uwzględniają potrzeby branży okrętowej. Z racji lokalizacji i długoletniej tradycji jesteśmy mocno związani z firmami działającymi w obszarze gospodarki morskiej jednakże nasza oferta dedykowana jest do wszystkich branż przemysłowych a także odbiorców indywidualnych oraz instytucjonalnych.
- Jako ciekawostkę można wskazać na przykład środki do usuwania i zabezpiecznia powierzchni przed graffiti, mycia elewacji i dachów w obiektach mieszkalnych i przemysłowych, posadzek w obiektach handlowych, użyteczności publicznej – mówi Mirosław Mirynowski. - Przygotowujemy się do złożenia oferty z nimi związanej i nie wykluczone, że niebawem zdobędziemy kolejnego klienta spoza branży morskiej. Stocznie i ich podwykonawcy pozostaną jednak naszym priorytetem.
Marek Nowak
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth