PMK
W tym roku światowa flota kontenerowców wrośnie o 5,6 proc – wynika z obecnego terminarza dostaw nowych jednostek (1,49 mln TEU) i spodziewanego złomowania (350 tys. TEU) – czytamy w raporcie Alphaliner.
To naturalne zjawisko po roku doprowadzenia równowagi między popytem i podażą. Przełożone dostawy nowych jednostek pojawią się jednak w większej liczbie w tym roku, co będzie stanowić wyzwanie dla armatorów.
Niezależnie od złagodzenia popytu i wahań sezonowych analitycy cytowali wyższe ceny ropy i zwiększony protekcjonizm jako dodatkowe zagrożenia dla wzrostu popytu w tym i kolejnych latach.
Alphaliner zauważył, że zamówienia złożone w 2017 roku wzrosły o 140% w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosły 671 641 TEU. W tym roku eksperci spodziewają się "marginalnego wzrostu", ponieważ przewoźnicy morscy odnawiają swój apetyt na nowe budowy i korzystają ze zniżek i zachęt ze będących w kryzysie azjatyckich stoczni.
Niektórzy z mniejszych operatorów liniowych, takich jak Hyundai Merchant Marine (HMM) i Yang Ming, nie ukrywali, że mają zamiar złożyć nowe zamówienia dzięki lepszym wynikom w 2017 roku.
W swoim noworocznym przesłaniu do pracowników prezes HMM CK Yoo ponownie przedstawił agresywne aspiracje wzrostu południowokoreańskiego przewoźnika, w tym plany zamówienia bardzo dużych kontenerowców (ULCV).
Według danych firmy Alphaliner całkowita flota kontenerowców na koniec 2017 r. wyniosła 5 177 statków o łącznej ładowności 21,1 miliona TEU. To o 3,7% więcej w stosunku do poprzedniego roku.
31 grudnia łączna liczba zamówionych jednostek wyniosła 345, co stanowi 2,67 mln TEU, przy czym znaczna część tej zdolności była skoncentrowana w większych jednostkach pływających.
Najwięcej nowych kontenerowców zamówiło Cosco - 28 statków (496 000 TEU), średnio 17 700 TEU na statek - co stanowi ogromny 27,6% wzrost w porównaniu do obecnej floty armatora.
Tymczasem, według danych zebranych przez londyńskiego brokera okrętowego Braemara ACM, w zeszłym roku zezłomowano 153 kontenerowce o ładowności 437 000 TEU. Dla porównania w 2016 roku zezłomowano 182 statki o ładowności 658 000 TEU.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni