ew/wikipedia
Jeszcze dziś, do godziny 19, można zobaczyć w Gdyni duńską fregatę rakietową typu Iver Huitfeldt. Jednostka cumuje przy Nabrzeżu Polskim i jest najnowocześniejszym okrętem duńskiej floty.Wizyta była doskonałą okazją do poznania walorów fregaty Iver Huitfeldt oraz możliwością spotkania się przedstawicieli polskiego przemysłu stoczniowego z przedstawicielami tego przemysłu z Danii i Wielkiej Brytanii.
Fregaty typu Iver Huitfeldt to seria trzech okrętów budowanych dla marynarki duńskiej. Typ otrzymał nazwę na cześć Ivara (Ivera) Huitfeldta, oficera duńskiej marynarki na przełomie XVII i XVIII wieku, poległego w III wojnie północnej.
Iver Huitfeldt zostały zaprojektowane w zgodzie z rodzimym systemem Standard Flex (pierwsze były okręty patrolowe typu Flyvefisken). Jest to koncepcja modułowości, w ramach której można dokonać stosunkowo łatwej wymiany uzbrojenia i wyposażenia na okręcie, aby przystosować go do wypełniania różnych zadań, zgodnie z aktualną potrzebą. W latach 2004–2005 do służby weszły okręty wsparcia typu Absalon i to ich projekt stał się podstawą nowych fregat. O ile jednak Absalony dysponują jedynie silnym uzbrojeniem obronnym, o tyle fregaty mają też znaczny potencjał ofensywny.
Budowa pierwszej jednostki rozpoczęła się w cywilnej stoczni Odense Stålskibsværft 2 czerwca 2008 roku i jeszcze zanim pierwsza fregata została zwodowana, położono stępkę pod kolejne dwa okręty. Budowa postępowała równocześnie, etapami, w tym samym doku, wykorzystując elementy dostarczane przez podwykonawców z Litwy i Estonii. Po wodowaniu każda fregata udawała się do bazy w Korsør, gdzie dokańczano instalację wyposażenia i uzbrojenia.
Nazwy okrętów wybrano tak, aby reprezentowały trzy stulecia z historii duńskiej floty. Niels Juel to wiek XVII, Iver Huitfeldt, który cumuje teraz w Gdyni – wiek XVIII, a Peter Willemoes – wiek XIX. Fregatę przy Nabrzeżu Polskim mozna zobaczyć jeszcze dziś, do godziny 18.
– Dziś duńska fregata Ivar Huitfeldt odwiedziła port w Gdyni. Jesteśmy dumni z faktu, że to właśnie w naszym mieście zaprezentowano tę wyjątkową i nowoczesną jednostkę. Warto zaznaczyć, że jednostka ta jest inspiracją dla projektu Arrowhead 140 zaprezentowanego wiosną 2018 roku. Wspólny projekt firm z Królestwa Wielkiej Brytanii i Dani jest jednym z najnowocześniejszych w branży. W trakcie spotkania przedstawiciele Marynarki Wojennej, stoczni i innych branży zainteresowanych tematem mieli możliwość spotkania się ze specjalistami odpowiedzialnymi za jej projekt i budowę – powiedziała Maja Wagner, pełnomocnik prezydenta ds. kultury.
Podtsawowe dane na temat jednostki:
Wyporność: 5462 t
Długość: 139 m
Szerokość: 19,8 m
Prędkość: 28 węzłów
Załoga: 101
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami