W piątek, 1 grudnia 2023 roku, odbyło się zebranie założycielskie Stowarzyszenia „Strefa Przybrzeżna”. Wzięli w nim udział przedstawiciele sześciu jednostek samorządu terytorialnego tj. Miasta Ustka, Miasta Łeba oraz Gmin Wicko, Główczyce, Smołdzino i Ustka.
W spotkaniu uczestniczył również Pan Zdzisław Kotuniak Zastępca Dyrektora Słowińskiego Parku Narodowego oraz Jacek Zdrojewski i Radomir Matczak przedstawiciele Związku Miast Polskich. Na spotkaniu wybrano władze stowarzyszenia: Zarząd - Burmistrz Łeby Andrzej Strzechmiśki - Prezes Zarządu, Wójt Gminy Ustka Anna Sobczuk-Jodłowska - Wiceprezes Zarządu, Burmistrz Ustki Jacek Maniszewski - Członek Zarządu oraz Komisję Rewizyjną: Wójt Gminy Smołdzino Arkadiusz Walach - Przewodniczący, Wójt Gminy Główczyce Danuta May - Członek i Wójt Gminy Wicko Dariusz Waleskiewicz - Członek.
"Strefa Przybrzeżna" to partnerstwo sześciu gmin oraz Słowińskiego Parku Narodowego zawiązane w celu wspólnej realizacji przedsięwzięć wspierających rozwój tego obszaru w najbliższych latach. Jego celem jest przede wszystkim prowadzenie
działalności wspomagającej rozwój Obszaru Funkcjonalnego „Strefa
Przybrzeżna – część zachodnia”, wspólne reprezentowanie obszaru wobec
administracji rządowej i samorządowej, inicjowanie ponadlokalnej
współpracy, związanej szczególnie z Morzem Bałtyckim. W skład Partnerstwa wchodzą: miasta Łeba i Ustka oraz gminy wiejskie Główczyce, Smołdzino, Wicko i Ustka, a także Słowiński Parku Narodowy jako partner wspierający. Ten obszar nadmorski boryka się z wyzwaniami. Są one wewnętrzne, jak starzenie się społeczeństwa, problemy transportowe czy kwestie braku całorocznych miejsc pracy, a także zewnętrzne, co wiąże się z kolei z budową morskich farm wiatrowych, transformacją energetyczną oraz odbudową morskiego potencjału gospodarczego regionu (porty, zakłady stoczniowe, turystyka), na co wpływ w ostatnim czasie miała pandemia COVID-19. Ponadto w ubiegłym roku w planach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) miał zostać ujęty rozwój usteckiego portu w kierunku funkcji portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych, ale także portu wojennego. Z kolei wedle przyznanych koncesji na offshore tylko dla PGE i Orlenu pojawiła się koncepcja stworzenia w Ustce portu instalacyjno-serwisowego.
Członkowie Rady Partnerstwa Obszaru Funkcjonalnego "Strefy Przybrzeżnej" podpisali 21 kwietnia br. dokument Strategii Terytorialnej, która pozwoli na zaplanowanie i realizację wspólnych działań oraz ułatwi pozyskiwanie finansowania zewnętrznego dla projektów, realizowanych na tym obszarze. Projekt wskazuje możliwe kierunki wspólnych działań. Dotyczą one przede wszystkim:
1.
Transformacji energetycznej, w tym wsparcia budowy lokalnych wspólnot
energetycznych, zwiększania niezależności energetycznej i rozwoju
odnawialnych źródeł energii;
2. Rozwoju infrastruktury
wodno-kanalizacyjnej i ochrony przed ekstremalnymi zjawiskami
pogodowymi, w tym przed suszą i powodzią;
3. Rozwoju oferty turystycznej, ochrony przyrody i tradycji obszaru;
4. Działań w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym (zero odpadów);
5. Rozwoju oferty kulturalnej, edukacyjnej i usług społecznych.
Projekt strategii powstawał od kwietnia 2022 roku w ramach projektu CWD Plus, który obejmuje blisko 80 obszarów problemowych w całej Polsce. Był on tworzony przy aktywnym wsparciu lokalnej społeczności. Przeprowadzono w tym czasie m.in. badania mieszkańców, młodzieży oraz liderów, a także serię spotkań z mieszkańcami, z których wnioski uwzględniono w projekcie Strategii.
Powstanie stowarzyszenia jest efektem wielomiesięcznej współpracy samorządów, Słowińskiego Parku Narodowego i projektu CWD. Samorządowcy podpisali 29 września tego roku „Porozumienie w sprawie realizacji Zintegrowanego Porozumienia Terytorialnego dla Obszaru Funkcjonalnego Strefa Przybrzeżna” pomiędzy Województwem Pomorskim a Gminą Miejską Łeba, Gminą Główczyce, Gminą Smołdzino, Gminą Ustka, Miastem Ustka, Gminą Wicko. W ramach projektów strategicznych wskazanych w Porozumieniu ZPT finansowanym w ramach FEP 2021-2027 dla Strefy Przybrzeżnej przeznaczono kwotę 37 237 000 złotych na łącznie 21 projektów inwestycyjnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych