Państwowa spółka Węglokoks nadal finalizuje transakcję zakupu Portu Północnego, co ma nastąpić do końca lutego br. Spółka informowała o jej zamknięciu już w październiku zeszłego roku. Okazuje się, że wówczas podpisano tylko warunkową umowę nabycia udziałów.
Przypomnijmy, że w październiku ub. podczas konferencji prasowej w Porcie Gdańsk ówczesny minister aktywów państwowych Jacek Sasin poinformował o "repolonizacji" spółki Port Północny przez spółkę Węglokoks. W wyniku transakcji Węglokoks - grupa kapitałowa zrzeszająca spółki z sektora stalowego, energetycznego i logistycznego, miała nabyć 80,43 proc. akcji PPS Port Północny, co daje Węglokoksowi kontrolę nad spółką. Port Północny od 2008 roku znajdował się w składzie belgijskiej grupy Sea-Invest. Spółka wraz z polskim rządem pracowała nad tą transakcją od 2016 roku.
- Planujemy inwestycje, które zwiększą potencjał przeładunkowy Portu Północnego do 15 mln ton. Mamy pomysł na Pirs - mówił prezes spółki Węglokoks, Tomasz Heryszek.
Pod zarządem SEA-Invest Corporation - międzynarodowego operatora terminali dla towarów takich jak suche ładunki masowe, PPS Port Północny stał się największym i najważniejszym portem masowym w Polsce oraz kluczowym aktywem dla zabezpieczenia importu do Polski materiałów masowych, w szczególności węgla energetycznego, koksującego i rudy żelaza. Z tych właśnie względów niezwykle istotne jest posiadanie tak kluczowej infrastruktury przez polską spółkę.
Jak udało się dowiedzieć portalowi Trójmiasto.pl, w październiku 2023 r. doszło jedynie do podpisania warunkowej umowy nabycia udziałów w PPS Port Północny pomiędzy firmami Sea Invest a Węglokoks. Realizacja transakcji i przejęcie władztwa korporacyjnego przez Węglokoks będą miały miejsce po spełnieniu warunków zawieszających opisanych w umowie. Zgodnie z praktyką rynkową, wszelkie plany inwestycyjne związane z Portem Północnym będą oficjalnie komunikowane dopiero po zamknięciu transakcji.
Portal zwrócił się z zapytaniem o szczegóły transakcji również do Ministerstwa Aktywów Państwowych, do którego należy spółka Węglokoks. Rzecznik prasowy resortu poinformował, że dopiero w styczniu tego roku doprecyzowano kredytowanie zakupu, więc ostateczna finalizacja zakupu planowana jest do końca lutego 2024 r.
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Debata na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym: Państwo musi wspomóc proces dekarbonizacji w firmach
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
W Niemczech ochrzczono nową korwetę, FGS Karlsruhe
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi