Okręt Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare) który od lipca do stycznia brał udział w misji pk. "Brilliant Shield", powrócił do kraju. Wykonywał misję ochrony wschodniej flanki NATO, wspierając także obronę przeciwlotniczą wybrzeża Polski. Był drugą jednostką, która prowadziła te działania. Wcześniej był to niszczyciel ITS Caio Duilio, obecnie jest to ITS Luigi Rizzo.
ITS Antonio Marceglia (F397) miał pokonać 23 000 mil morskich w trakcie blisko 194 dni misji. Na koniec okręt wyruszył w podróż z Portu Wojennego Gdynia do bazy sił morskich w La Spezia, która trwała od 15 do 24 stycznia. Tam członków załogi przywitała kadra dowódcza marynarki wojennej, a także ich krewni oraz znajomi.
Podczas swojej misji na Bałtyku okręt regularnie wchodził do Portów Wojennych w Gdyni i Świnoujściu, w ramach swojej misji wsparcia obrony przeciwlotniczej polskiego wybrzeża, co było głównym zadaniem, wynikającym jeszcze z umowy zawartej w maju ub.r. przez ministrów obrony Polski i Włoch. Jako pierwszy misję pełnił niszczyciel typu Orizzonte ITS Caio Duilio, który po dwóch miesiącach został zastąpiony przez fregatę z myślą o planowanej modernizacji jednostek ze swojej serii. ITS Antonio Marceglia odwiedzał także porty innych państw nadbałtyckich, w tym Finlandii i Szwecji, podkreślając aspiracje tego drugiego z państw odnośnie dołączenia do NATO. Brał także udział w ćwiczeniach z siłami morskimi w regionie. Pierwotnie już w październiku legła informacja, że jego misja potrwa do grudnia, niemniej ostatecznie Boże Narodzenie załoga spędziła w Gdyni, przy czym została odwiedzona zarówno przez kadrę dowódczą polskiej Marynarki Wojennej, jak i ministra obrony Włoch, Guido Crosetto. Dopiero w styczniu pojawił się "zmiennik", czyli ITS Luigi Rizzo. Notabene jest to jednostka z tej samej serii, czyli typu Carlo Bergamini, określanej też jako FREMM ((fr. Frégate Européenne Multi-Mission, wł. Fregata Europea Multi-Missione, lub ang. European multi-purpose frigate).
Początkowo włoska misja na Bałtyku miała trwać pół roku, obecnie trwa już ósmy miesiąc. Staje się tym samym istotnym wkładem Włoch w międzynarodowe bezpieczeństwo, podkreślając tym samym, że okręty działają nie tylko na macierzystym akwenie, ale też innych, w ramach wypełniania sojuszniczych zobowiązań, będąc niejako reprezentantami państwa za granicą. Misja "Brilliant Shield" będzie kontynuowana, a już trzeci okręt Marina Militare będzie można oglądać zarówno w Gdyni, Świnoujściu, a także innych, nadbałtyckich portach.
#𝙽𝚊𝚟𝚎𝙼𝚊𝚛𝚌𝚎𝚐𝚕𝚒𝚊, 𝚍𝚘𝚙𝚘 𝟷𝟿𝟺 𝚐𝚒𝚘𝚛𝚗𝚒 𝚜𝚒 𝚝𝚘𝚛𝚗𝚊 𝚊 𝚌𝚊𝚜𝚊... 𝙼𝚒𝚜𝚜𝚒𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚘𝚖𝚙𝚒𝚞𝚝𝚊! #𝙱𝚎𝚗𝚝𝚘𝚛𝚗𝚊𝚝𝚒! #𝙼𝚊𝚛𝚒𝚗𝚊𝙼𝚒𝚕𝚒𝚝𝚊𝚛𝚎 #𝙽𝚘𝚒𝚂𝚒𝚊𝚖𝚘𝚕𝚊𝙼𝚊𝚛𝚒𝚗𝚊 #𝙽𝚊𝚟𝚢𝙻𝚒𝚏𝚎 #𝙿𝚛𝚘𝚏𝚎𝚜𝚜𝚒𝚘𝚗𝚒𝚜𝚝𝚒𝚍𝚎𝚕𝙼𝚊𝚛𝚎 pic.twitter.com/tNzCpf0pqk
— Marina Militare (@ItalianNavy) January 24, 2024
Zmiana warty na Bałtyku!
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) January 15, 2024
Włoska fregata ITS Luigi Rizzo przejęła zadania od siostrzanej jednostki ITS Antonio Marceglia.
To już trzeci 🇮🇹 włoski okręt, który wzmacnia obronę polskiego wybrzeża i ochronę infrastruktury krytycznej.
Kontrola sytuacji powietrznej i nawodnej w… pic.twitter.com/OCiTd6ge7h
Il nostro impegno al #ServiziodelPaese e della sicurezza internazionale.
— Marina Militare (@ItalianNavy) January 25, 2024
Missione compiuta, #BravoZulu a tutto l'equipaggio di #naveMarceglia. #MarinaMilitare #NoiSiamolaMarina pic.twitter.com/9FvnFu7PuT
ITS Antonio Marceglia (F597) należy do serii najnowszych okrętów
Marina Militare, mających wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych Włoch,
realizowanej w ramach projektu platformy europejskiej wielozadaniowej
fregaty, budowanych w ramach francusko-włoskiej współpracy (we Francji
są określane jako typ Aquitaine). Do służby weszła w 2019 roku. Ma 144,6
metra długości i 6 700 ton wyporności. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a
przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800
mil morskich. Załoga liczy 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd
dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio
LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery
generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o
regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. W swoim wyposażeniu
posiada aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand
Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL.
Uzbrojenie okrętu stanowią system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16
pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64
Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara
76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto
Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA
Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla
torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424.
Okręt posiada też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi
wchodzą piloci i obsługujący maszyny zespół naziemny.
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie
Kontenery, kreda, kokaina. Międzynarodowy kartel narkotykowy rozbity w Polsce
Kolejne drony Huti zostały zestrzelone przez okręty
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową