• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Władze rozpatrują plan zagospodarowania przestrzennego akwenów portu morskiego we Władysławowie

gm

23.06.2023 12:05 Źródło: Rządowe Centrum Legislacji
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Władze rozpatrują plan zagospodarowania przestrzennego akwenów portu morskiego we Władysławowie

Partnerzy portalu

Urząd Miejski we Władysławowie

Wśród projektów znajdujących się na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie inwestycji w porcie we Władysławowie. Zakłada on zagospodarowanie przestrzenne akwenów, w tym rozwój tamtejszej infrastruktury pod kątem turystyki, żeglugi, a także aspektów gospodarczych i obronnych.

Głównym celem planu jest uregulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich. Umożliwi koordynację funkcjonalną i terytorialną różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów społecznych i gospodarczych. Ponadto plan ma pozwolić ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych w perspektywie obecnego i kolejnych pokoleń, a także umożliwi osiągnięcie celów wynikających z krajowych dokumentów strategicznych. Będzie stanowił podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszaru akwatorium portu morskiego we Władysławowie. W zamierzeniu autorów stanie się też narzędziem równoważenia interesów wykorzystania przestrzeni morskiej, ponieważ diagnozuje przestrzenne uwarunkowania rozwoju, określa elementy składowe struktury przestrzennej i ich wzajemne relacje oraz wskazuje ich pożądany kształt. Przyznaje też priorytety wybranym sposobom wykorzystania i zapewnia spójność całości proponowanych rozwiązań. Służy temu ustalanie dla akwenów wydzielonym w planie funkcji podstawowej określającej wiodące przeznaczenie akwenu, którego nie mogą zakłócać w sposób trwały inne sposoby jego wykorzystania.

Plan wprowadza istotne zakazy i ograniczenia odnoszące się do korzystania z obszarów morskich, rozstrzyga o rozmieszczeniu w tych obszarach inwestycji celu publicznego, kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej oraz określa obszary i warunki ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, uprawiania rybołówstwa, poszukiwania, rozpoznawania kopalin. Ustala też funkcje podstawowe i dopuszczalne akwenów, oznaczone jako podstawowe, oznaczające wiodące przeznaczenia obszaru, a także dopuszczalne, czyli możliwe sposoby użytkowania, które nie mogą zakłócać w sposób stale uniemożliwiający realizację ustalonej funkcji podstawowej i nie rodzą w tym zakresie istotnych konfliktów. W planie WLA ustalono w szczególnych przypadkach ograniczenia przestrzenne lub funkcjonalne w zakresie funkcji dopuszczalnych.


Analiza uwarunkowań wykonana w ramach planu wskazuje na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej dla takich działań jak:

- rozbudowa portu morskiego we Władysławowie w sposób zrównoważony,
- zapewnienie możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej,
- rozwój i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej,
- trwały i zrównoważony rozwój turystyki nadmorskiej i morskiej,
- ochrona środowiska i przyrody z uwzględnieniem prognozowanych zmian klimatycznych, przede wszystkim form ochrony przyrody, jakości wód i osadów dennych, ochrony brzegu morskiego, ochrony przeciwpowodziowej.

Plan posłuży realizacji celów priorytetowych dla polskich obszarów morskich, do których należą:

- wsparcie zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim z uwzględnieniem aspektów gospodarczych,
społecznych i środowiskowych, w tym poprawę stanu środowiska i odporności na zmiany klimatu,
- zapewnienie obronności i bezpieczeństwa państwa,
- zapewnienie koordynacji działań podmiotów i sposobów wykorzystania morza, spójne zarządzanie obszarami morskimi i nadmorskimi, w tym zasobami Morza Bałtyckiego,
- wzmocnienie pozycji portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego oraz zapewnienie bezpieczeństwa morskiego.


W toku przygotowania planu, posługując się analizą synergii i konfliktów, zidentyfikowano występujące i potencjalne konflikty przestrzenne. Zakłada się, że plan będzie rozstrzygał lub ograniczał konflikty przestrzenne, a pozostałe rodzaje konfliktów są i będą regulowane przez działania podejmowane na podstawie innych przepisów. Plan stanowi podstawę dla uproszczenia systemu zezwoleń, zmniejszając w ten sposób koszty procedur regulacyjnych i administracyjnych oraz tworzenie przejrzystych i trwałych ram planowania przestrzennego.

Zdaniem autorów planu zagospodarowania portu we Władysławowie "nie ma możliwości osiągnięcia oczekiwanego efektu w sposób inny niż przyjęcie rozporządzenia Rady Ministrów".

Dokument zaznacza również, jak inwestycja ma wpłynąć na lokalną gospodarkę. W zamierzeniu możliwy wzrost konkurencyjności przez zwiększenie dostępności portu we Władysławowie wpłynie na bezpieczeństwo żeglugi i transportu na jego obszarze. Ma także zapewnić poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej dla przedsiębiorców, oddziałując pozytywnie na sytuację rodzin, obywateli i gospodarstw domowych przez poprawę sytuacji na rynku pracy. Port będzie również bezpieczniejszy dla żeglugi na polskich obszarach morskich. Ponadto morskie planowanie przestrzenne ma przynieść istotne korzyści dla środowiska, ponieważ w planach stosuje podejście ekosystemowe, w tym jako nadrzędną zasadę i równowagę między korzyściami ekonomicznymi a korzyściami dla środowiska. W rezultacie można zabezpieczyć ważne obszary ochrony środowiska, odsunąć od nich presje ekologiczne i zapewnić szanse na rozwój
gospodarczy. Oprócz pozytywnego wpływu planowania przestrzennego obszarów morskich na środowisko poprzez ochronę ważnych obszarów środowiskowych, istnieje również wpływ ekonomiczny, w tym pozytywny wpływ na ekoturystykę.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.