Wśród projektów znajdujących się na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie inwestycji w porcie we Władysławowie. Zakłada on zagospodarowanie przestrzenne akwenów, w tym rozwój tamtejszej infrastruktury pod kątem turystyki, żeglugi, a także aspektów gospodarczych i obronnych.
Głównym celem planu jest uregulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich. Umożliwi koordynację funkcjonalną i terytorialną różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów społecznych i gospodarczych. Ponadto plan ma pozwolić ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych w perspektywie obecnego i kolejnych pokoleń, a także umożliwi osiągnięcie celów wynikających z krajowych dokumentów strategicznych. Będzie stanowił podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszaru akwatorium portu morskiego we Władysławowie. W zamierzeniu autorów stanie się też narzędziem równoważenia interesów wykorzystania przestrzeni morskiej, ponieważ diagnozuje przestrzenne uwarunkowania rozwoju, określa elementy składowe struktury przestrzennej i ich wzajemne relacje oraz wskazuje ich pożądany kształt. Przyznaje też priorytety wybranym sposobom wykorzystania i zapewnia spójność całości proponowanych rozwiązań. Służy temu ustalanie dla akwenów wydzielonym w planie funkcji podstawowej określającej wiodące przeznaczenie akwenu, którego nie mogą zakłócać w sposób trwały inne sposoby jego wykorzystania.
Plan wprowadza istotne zakazy i ograniczenia odnoszące się do korzystania z obszarów morskich, rozstrzyga o rozmieszczeniu w tych obszarach inwestycji celu publicznego, kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej oraz określa obszary i warunki ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, uprawiania rybołówstwa, poszukiwania, rozpoznawania kopalin. Ustala też funkcje podstawowe i dopuszczalne akwenów, oznaczone jako podstawowe, oznaczające wiodące przeznaczenia obszaru, a także dopuszczalne, czyli możliwe sposoby użytkowania, które nie mogą zakłócać w sposób stale uniemożliwiający realizację ustalonej funkcji podstawowej i nie rodzą w tym zakresie istotnych konfliktów. W planie WLA ustalono w szczególnych przypadkach ograniczenia przestrzenne lub funkcjonalne w zakresie funkcji dopuszczalnych.
Analiza uwarunkowań wykonana w ramach planu wskazuje na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej dla takich działań jak:
- rozbudowa portu morskiego we Władysławowie w sposób zrównoważony,
- zapewnienie możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej,
- rozwój i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej,
- trwały i zrównoważony rozwój turystyki nadmorskiej i morskiej,
- ochrona środowiska i przyrody z uwzględnieniem prognozowanych zmian klimatycznych, przede wszystkim form ochrony przyrody, jakości wód i osadów dennych, ochrony brzegu morskiego, ochrony przeciwpowodziowej.
Plan posłuży realizacji celów priorytetowych dla polskich obszarów morskich, do których należą:
- wsparcie zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim z uwzględnieniem aspektów gospodarczych,
społecznych i środowiskowych, w tym poprawę stanu środowiska i odporności na zmiany klimatu,
- zapewnienie obronności i bezpieczeństwa państwa,
- zapewnienie koordynacji działań podmiotów i sposobów wykorzystania morza, spójne zarządzanie obszarami morskimi i nadmorskimi, w tym zasobami Morza Bałtyckiego,
- wzmocnienie pozycji portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego oraz zapewnienie bezpieczeństwa morskiego.
W toku przygotowania planu, posługując się analizą synergii i konfliktów, zidentyfikowano występujące i potencjalne konflikty przestrzenne. Zakłada się, że plan będzie rozstrzygał lub ograniczał konflikty przestrzenne, a pozostałe rodzaje konfliktów są i będą regulowane przez działania podejmowane na podstawie innych przepisów. Plan stanowi podstawę dla uproszczenia systemu zezwoleń, zmniejszając w ten sposób koszty procedur regulacyjnych i administracyjnych oraz tworzenie przejrzystych i trwałych ram planowania przestrzennego.
Zdaniem autorów planu zagospodarowania portu we Władysławowie "nie ma możliwości osiągnięcia oczekiwanego efektu w sposób inny niż przyjęcie rozporządzenia Rady Ministrów".
Dokument zaznacza również, jak inwestycja ma wpłynąć na lokalną gospodarkę. W zamierzeniu możliwy wzrost konkurencyjności przez zwiększenie dostępności portu we Władysławowie wpłynie na bezpieczeństwo żeglugi i transportu na jego obszarze. Ma także zapewnić poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej dla przedsiębiorców, oddziałując pozytywnie na sytuację rodzin, obywateli i gospodarstw domowych przez poprawę sytuacji na rynku pracy. Port będzie również bezpieczniejszy dla żeglugi na polskich obszarach morskich. Ponadto morskie planowanie przestrzenne ma przynieść istotne korzyści dla środowiska, ponieważ w planach stosuje podejście ekosystemowe, w tym jako nadrzędną zasadę i równowagę między korzyściami ekonomicznymi a korzyściami dla środowiska. W rezultacie można zabezpieczyć ważne obszary ochrony środowiska, odsunąć od nich presje ekologiczne i zapewnić szanse na rozwój
gospodarczy. Oprócz pozytywnego wpływu planowania przestrzennego obszarów morskich na środowisko poprzez ochronę ważnych obszarów środowiskowych, istnieje również wpływ ekonomiczny, w tym pozytywny wpływ na ekoturystykę.
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski