Na wtorkowym posiedzeniu rządu ministrowie zajmą się m.in. projektem nowelizacji Prawa wodnego, zwiększającym limit wydatków dla takich służb jak IMGW, Wody Polskie oraz PIG-PIB.
Projekt nowelizacji Prawa wodnego oraz niektórych innych ustaw przedłożony został przez Ministerstwo Infrastruktury. Przepisy zakładają zwiększenie limitów wydatków z budżetu państwa dla służb państwowych (IMGW, PGZ Wody Polskie i Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy) na lata 2025–2028 z jednoczesnym uwzględnieniem w przepisach ustawy faktu utworzenia państwowej służby geologicznej.
W uzasadnieniu resort wskazał, iż pozostawienie limitów w obecnie obowiązujących kwotach doprowadziłoby do braku możliwości realizacji przez służby państwowe ustawowych zadań. Przypomniano również, że limity zostały ustalone w nowelizacji Prawa wodnego z 2019 r., gdzie założono, że rocznie będą rosnąć o 2,5 proc. Wydatki zostały podniesione w latach 2023 r. i 2024 r. doraźnie, w ustawach okołobudżetowych, ale w 2025 r. mają wrócić do poziomu ustalonego w 2019 r.
W porządku wtorkowego posiedzenia znalazł się również projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który dotyczy pomocy rolnikom poszkodowanym przez powódź.
"Wysokość pomocy będzie ustalana jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania szkód powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. deszczu nawalnego lub powodzi (...). Proponuje się, aby stawki pomocy były zróżnicowane w zależności od wysokości szkód i wynosiły od 1000 do 3000 zł/ha" - wskazano.
Projekt zakłada ponadto udzielenie dodatkowej pomocy rolnikom w związku z powodzią w formie rekompensaty III i IV raty podatku rolnego za 2024 r.
W ocenie skutków regulacji wyjaśniono, że pomoc dla producentów rolnych, których straty w uprawach zostały oszacowane na powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji roślinnej, będzie sfinansowana ze środków rezerwy celowej przeznaczonej na przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków. Alternatywnie pomoc będzie mogła zostać wypłacona z oszczędności w planie ARiMR na 2024 r. Z kolei pomoc w 2025 r. ma być sfinansowana z rezerwy celowej. Łączna pomoc ma wynieść do 54 mln zł.
sno/ wkr/ mick/ ewes/ mrr/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych