Po raz pierwszy w historii australijski personel będzie współpracował ze swoimi amerykańskimi odpowiednikami, aby przeprowadzić konserwację atomowego okrętu podwodnego USS Hawaii (SSN 776) na terenie Australii. Stanowić to ma znaczący krok w ramach programu AUKUS, przygotowując Royal Australian Navy na moment, kiedy sama będzie posiadać podobne jednostki.
Wizyta atomowego jednostki typu Virginia w bazie sił morskich HMAS Stirling, na terenie Australii Zachodniej odbywa się w ramach okresowej konserwacji okrętu podwodnego (Submarine Tendered Maintenance Period, STMP). Poprzez udział w tym australijskich specjalistów ci zdobędą cenne doświadczenie, dzięki któremu w przyszłości będą mogli serwisować amerykańskie, brytyjskie, a w następnie także rodzime okręty podwodne z napędem atomowym.
Nie jest to pierwsza wizyta okrętu tego typu i klasy w tym kraju. W sierpniu ub.r. do Perth przybył USS North Carolina (SSN 777), co było pierwszym przypadkiem obecności jednostki z napędem atomowym na australijskich wodach. Wiązało się to wprawdzie z protestem grupy osób przeciwnych rozwijaniu i obecności atomu w Australii, niemniej władze w Canberze są zdecydowane, by kontynuować współpracę z krajami partnerskimi na rzecz bezpieczeństwa w rejonie Indo-Pacyfiku, szczególnie w obliczu ekspansji i agresywnej polityki Chin. Potencjalnie może to otworzyć furtkę dla rozwoju energetyki atomowej na australijskiej ziemi, dotąd blokowanej przez rządowy zakaz budowy elektrowni atomowych, obowiązujący od 1998 roku, a także wykorzystania w tym celu bogatych, krajowych złóż uranu.
Ahoy! USS Hawaii (SSN 776) has surfaced at HMAS Stirling! Personnel from the @Australian_Navy will soon commence maintenance work with their counterparts @USNavy on nuclear-powered submarine USS Hawaii at HMAS Stirling. Keep an eye out for the SSN! pic.twitter.com/6K8JRKKDT5
— Australian Submarine Agency (@AustSubAgency) August 22, 2024
USS Hawaii (SSN 776) dołączył do
stacjonującego w tym porcie USS Emory S. Land (AS 39), okrętu
zaopatrzeniowego dla jednostek podwodnych, który ma zadbać o planowane
czynności konserwacyjne, w tym usunięcie i ponowną instalację anteny
znajdującej się na kiosku jednostki, natomiast zespół nurków
przeprowadzi inspekcję podwodnego układu holowanego, wylotów wyrzutni
torped oraz symulację demontażu i instalacji pompy trymującej i pełnego
olinowania.
Co istotne, wraz z amerykańskimi technikami ma pracować
30 Australijczyków w ramach szkolenia i transferu wiedzy, które trwają
od stycznia 2024, gdy dołączyli do załogi okrętu. Ma to stanowić krok na
drodze do stworzenia infrastruktury i kadr zdolnych do konserwacji
konwencjonalnie uzbrojonego okrętu podwodnego o napędzie atomowym, jaki
znajdzie się w składzie Royal Australian Navy. Co istotne, trwa już
szkolenie marynarskich kadr, które w przyszłości mają tworzyć zarówno
załogi, jak i zaplecze oraz dowództwo nowych sił podwodnych.
- To ważny moment dla Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej. Po raz pierwszy mamy Australijczyków, którzy zostali przeszkoleni i certyfikowani na pokładzie USS Emory S. Land, wykorzystując swoje umiejętności na amerykańskim SSN na wodach australijskich - powiedział kadm. Matthew Buckley, szef australijskiej agencji ds. okrętów podwodnych.
AUKUS to wzmocnione trójstronne porozumienie w sprawie bezpieczeństwa, które ma pomóc Australii w pozyskaniu suwerennych, konwencjonalnie uzbrojonych okrętów podwodnych z napędem atomowym. Obecna wizyta USS Hawaii w HMAS Stirling jest częścią wieloletnich prac, w które zaangażowane są także USA i Wielka Brytania. W ramach tego przedsięwzięcia do 2027 roku mają powstać Submarine Rotational Force - West (SRF-W. Odbywa się to w ramach tzw. Fazy 1, co będzie się wiązało z rotacyjną służbą czterech okrętów podwodnych US Navy i jednego Royal Navy w Australii Zachodniej, aby wzmocnić zdolności obronne na tym obszarze i jednocześnie rozwijać infrastrukturę z myślą o utrzymywaniu i konserwacji jednostek klasy SSN.
Faza 2 przedsięwzięcia ma rozpocząć
się po 2030 roku, kiedy USA mają sprzedać Australii trzy okręty
podwodne typu Virgnia, z opcją na dwa kolejne, jeśli zajdzie taka
potrzeba. Będzie się to również wiązało ze stopniowym wycofywaniem
jednostek typu Collins, posiadających napęd konwencjonalny. Z kolei Faza
3 zakłada połączenie brytyjskiego projektu okrętu podwodnego nowej
generacji z zaawansowaną technologią amerykańską i australijską
celem budowy i dostarczenia docelowej jednostki SSN AUKUS, czyli serii
skierowanej zarówno dla sił morskich Wielkiej Brytanii, jak i Australii.
Aby umożliwić realizację tego przedsięwzięcia, rządy trzech państw
podpisały umowę dokonującą zmiany prawne umożliwiające znaczne
zmniejszenie barier w handlu obronnością i wymianie technologii, a także
szybszą i bardziej wydajną współpracę między naukowcami, inżynierami i
przemysłem obronnym. Ma to przynieść korzyści wszystkim trzem krajom i
pomóc w wykorzystaniu pełnego potencjału gospodarczego, innowacyjnego i
bezpieczeństwa AUKUS. Oprócz tego władze Australii i Wielka Brytanii
podpisały w marcu tego roku nową umowę o współpracy w dziedzinie
obronności i bezpieczeństwa. Porozumienie ma ułatwić wspólne działanie
sił obronnych obu państw.
Rząd w Canberze planuje, by pierwsza
jednostka w składzie Royal Australian Navy weszła do służby na początku
2040 roku. W związku z tym przedsięwzięciem ma wydać astronomiczną sumę
nawet 360 mld dolarów.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone