Po raz pierwszy w historii australijski personel będzie współpracował ze swoimi amerykańskimi odpowiednikami, aby przeprowadzić konserwację atomowego okrętu podwodnego USS Hawaii (SSN 776) na terenie Australii. Stanowić to ma znaczący krok w ramach programu AUKUS, przygotowując Royal Australian Navy na moment, kiedy sama będzie posiadać podobne jednostki.
Wizyta atomowego jednostki typu Virginia w bazie sił morskich HMAS Stirling, na terenie Australii Zachodniej odbywa się w ramach okresowej konserwacji okrętu podwodnego (Submarine Tendered Maintenance Period, STMP). Poprzez udział w tym australijskich specjalistów ci zdobędą cenne doświadczenie, dzięki któremu w przyszłości będą mogli serwisować amerykańskie, brytyjskie, a w następnie także rodzime okręty podwodne z napędem atomowym.
Nie jest to pierwsza wizyta okrętu tego typu i klasy w tym kraju. W sierpniu ub.r. do Perth przybył USS North Carolina (SSN 777), co było pierwszym przypadkiem obecności jednostki z napędem atomowym na australijskich wodach. Wiązało się to wprawdzie z protestem grupy osób przeciwnych rozwijaniu i obecności atomu w Australii, niemniej władze w Canberze są zdecydowane, by kontynuować współpracę z krajami partnerskimi na rzecz bezpieczeństwa w rejonie Indo-Pacyfiku, szczególnie w obliczu ekspansji i agresywnej polityki Chin. Potencjalnie może to otworzyć furtkę dla rozwoju energetyki atomowej na australijskiej ziemi, dotąd blokowanej przez rządowy zakaz budowy elektrowni atomowych, obowiązujący od 1998 roku, a także wykorzystania w tym celu bogatych, krajowych złóż uranu.
Ahoy! USS Hawaii (SSN 776) has surfaced at HMAS Stirling! Personnel from the @Australian_Navy will soon commence maintenance work with their counterparts @USNavy on nuclear-powered submarine USS Hawaii at HMAS Stirling. Keep an eye out for the SSN! pic.twitter.com/6K8JRKKDT5
— Australian Submarine Agency (@AustSubAgency) August 22, 2024
USS Hawaii (SSN 776) dołączył do
stacjonującego w tym porcie USS Emory S. Land (AS 39), okrętu
zaopatrzeniowego dla jednostek podwodnych, który ma zadbać o planowane
czynności konserwacyjne, w tym usunięcie i ponowną instalację anteny
znajdującej się na kiosku jednostki, natomiast zespół nurków
przeprowadzi inspekcję podwodnego układu holowanego, wylotów wyrzutni
torped oraz symulację demontażu i instalacji pompy trymującej i pełnego
olinowania.
Co istotne, wraz z amerykańskimi technikami ma pracować
30 Australijczyków w ramach szkolenia i transferu wiedzy, które trwają
od stycznia 2024, gdy dołączyli do załogi okrętu. Ma to stanowić krok na
drodze do stworzenia infrastruktury i kadr zdolnych do konserwacji
konwencjonalnie uzbrojonego okrętu podwodnego o napędzie atomowym, jaki
znajdzie się w składzie Royal Australian Navy. Co istotne, trwa już
szkolenie marynarskich kadr, które w przyszłości mają tworzyć zarówno
załogi, jak i zaplecze oraz dowództwo nowych sił podwodnych.
- To ważny moment dla Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej. Po raz pierwszy mamy Australijczyków, którzy zostali przeszkoleni i certyfikowani na pokładzie USS Emory S. Land, wykorzystując swoje umiejętności na amerykańskim SSN na wodach australijskich - powiedział kadm. Matthew Buckley, szef australijskiej agencji ds. okrętów podwodnych.
AUKUS to wzmocnione trójstronne porozumienie w sprawie bezpieczeństwa, które ma pomóc Australii w pozyskaniu suwerennych, konwencjonalnie uzbrojonych okrętów podwodnych z napędem atomowym. Obecna wizyta USS Hawaii w HMAS Stirling jest częścią wieloletnich prac, w które zaangażowane są także USA i Wielka Brytania. W ramach tego przedsięwzięcia do 2027 roku mają powstać Submarine Rotational Force - West (SRF-W. Odbywa się to w ramach tzw. Fazy 1, co będzie się wiązało z rotacyjną służbą czterech okrętów podwodnych US Navy i jednego Royal Navy w Australii Zachodniej, aby wzmocnić zdolności obronne na tym obszarze i jednocześnie rozwijać infrastrukturę z myślą o utrzymywaniu i konserwacji jednostek klasy SSN.
Faza 2 przedsięwzięcia ma rozpocząć
się po 2030 roku, kiedy USA mają sprzedać Australii trzy okręty
podwodne typu Virgnia, z opcją na dwa kolejne, jeśli zajdzie taka
potrzeba. Będzie się to również wiązało ze stopniowym wycofywaniem
jednostek typu Collins, posiadających napęd konwencjonalny. Z kolei Faza
3 zakłada połączenie brytyjskiego projektu okrętu podwodnego nowej
generacji z zaawansowaną technologią amerykańską i australijską
celem budowy i dostarczenia docelowej jednostki SSN AUKUS, czyli serii
skierowanej zarówno dla sił morskich Wielkiej Brytanii, jak i Australii.
Aby umożliwić realizację tego przedsięwzięcia, rządy trzech państw
podpisały umowę dokonującą zmiany prawne umożliwiające znaczne
zmniejszenie barier w handlu obronnością i wymianie technologii, a także
szybszą i bardziej wydajną współpracę między naukowcami, inżynierami i
przemysłem obronnym. Ma to przynieść korzyści wszystkim trzem krajom i
pomóc w wykorzystaniu pełnego potencjału gospodarczego, innowacyjnego i
bezpieczeństwa AUKUS. Oprócz tego władze Australii i Wielka Brytanii
podpisały w marcu tego roku nową umowę o współpracy w dziedzinie
obronności i bezpieczeństwa. Porozumienie ma ułatwić wspólne działanie
sił obronnych obu państw.
Rząd w Canberze planuje, by pierwsza
jednostka w składzie Royal Australian Navy weszła do służby na początku
2040 roku. W związku z tym przedsięwzięciem ma wydać astronomiczną sumę
nawet 360 mld dolarów.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów