Minister klimatu Anna Moskwa poinformowała w środę, że specjalny zespół analizuje sytuację i wyniki sektora węglowego i paliwowego pod kątem podatku od nadmiarowych zysków. Podkreśliła jednocześnie, że są to jedynie analizy i konkretnych propozycji nie ma.
- Na dziś koncentrujemy się na analizie sektora, przede wszystkim węglowego, ale także paliwowego, głównie w wymiarze ropy, bo w takim zakresie unijna regulacja określa zobowiązanie. Jest to bardziej analiza sytuacji i wyników finansowych z zeszłego roku,
niż jakieś konkretne rozwiązania. Bardziej się przyglądamy, niż
podejmujemy jakiekolwiek decyzje w tym obszarze - powiedziała szefowa MKiŚ dziennikarzom w czasie konferencji E23:PL FOR UA "Partnerstwo polsko-ukraińskie w budowaniu bezpieczeństwa energetycznego przyszłości" w Warszawie.
Jak przypomniała, kwestą podatku zajmuje się zespół międzyresortowy, w którym pracują przedstawiciele ministerstw: klimatu, aktywów i finansów.
Rozporządzeniem z października 2022 roku Rada UE zobowiązała państwa członkowskie do wprowadzenia podatków od nadmiernych zysków firm zajmujących się wydobyciem i rafinacją ropy naftowej oraz wydobyciem węgla. Polska jest jedynym krajem Wspólnoty, który nie wprowadził tego mechanizmu. Podatek określany jako składka solidarnościowa dotyczy firm, które
osiągają 75% przychodów ze sprzedaży ropy lub jej rafinacji,
wydobycia węgla oraz koksu. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem, danina ma
wynosić co najmniej 33% dodatkowych dochodów w 2022 i 2023 roku,
wynikających z wysokich cen surowców i energii.
- Dokument unijny jest w obiegu prawnym, KE pyta wszystkie państwa o stan wdrożenia dokumentów, i tak jest w tym przypadku. Jak przy każdym innym dokumencie odpowiadamy. To jest na poziomie technicznym, a nie politycznym - zaznaczyła minister Moskwa.
Spośród innych unijnych rozwiązań, które mają ograniczyć nadzwyczajne zyski spółek wynikające z wysokich cen energii, w Polsce wprowadzono pułapy cen sprzedaży gazu i energii elektrycznej.
wkr/ ab/ mk/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych