• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Trwa przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk

gm

11.07.2023 21:43 Źródło: Grupa NDI
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trwa przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk

Partnerzy portalu

Grupa NDI

Generalny wykonawca inwestycji, Grupa NDI, wykonał już około 90% planowanych prac drogowych. Trwają również zaawansowane roboty torowe, dzięki czemu przekazano do ruchu pociągów towarowych pierwsze odcinki nawierzchni torowych.

W zakres inwestycji realizowanej w gdańskim Porcie wchodzi m.in. przebudowa układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi będą miały około 1,6 kilometra, a tory około 6 kilometrów.

- Nasze prace są już na zaawansowanym etapie. Oddano do eksploatacji tory 137, 141, 142, 143, 145, 146 oraz tory 309 i 310. Przystąpiliśmy również do wykonywania robót fazy II. Wymieniamy grunt oraz wykonujemy nawierzchnię torową bezpodsypkową – podkreślił Maciej Szymański, Dyrektor Projektu z Grupy NDI, która jest generalnym wykonawcą tego zadania.

Końcówka prac drogowych


Dużo dzieje się też jeśli chodzi o prace drogowe. Te są już zrealizowane w około 90%. Znaczna część nawierzchni przebiega przez zaprojektowany układ torowy o nawierzchni bezpodsypkowej. Tory wykonywane były na podwieszeniu za pomocą specjalnie przystosowanych bramek stalowych, a pod szynami wykonywana była żelbetowa płyta grubości 28 centymetrów.

– Ciekawostką tej budowy jest fakt, że wszelkie nawierzchnie drogowe są wykonane w technologii betonu cementowego. Spowodowało to wykonywanie prac w reżimie technologicznym, a poszczególne odcinki mogą być oddawane do ruchu dopiero po miesiącu od ich wykonania. Na tak przygotowanym torze ułożona została nawierzchnia z betonu cementowego zbrojonego włóknem rozproszonym. Docelowo układ ten pozwala na poruszanie się po tym obszarze zarówno pojazdów szynowych, jak i kołowych – dodał Maciej Szymański.

Roboty w systemie nocnym


Dodatkowym wyzwaniem dla generalnego wykonawcy jest logistyka. Roboty trzeba tak planować, aby nie zakłócały przeładunków, które cały czas odbywają się na nabrzeżu i bocznicy kolejowej. Wymaga to etapowania, a często również pracy w systemie trzyzmianowym. Poza tym w ramach inwestycji są przebudowywane sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Zostanie także wybudowana sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne. Ponadto powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.

Przebudowa układu drogowo-kolejowego Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk potrwa do września 2023 roku. Inwestycja ma w zdecydowany sposób poprawić komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego Portu Gdańsk, usprawnić przeładunki, a także pozwolić na wykorzystanie nowych terenów do następnych. To kolejna inwestycja Portu Gdańsk, która wedle planów podwyższy standard obsługi przeładunków, a tym samym przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności i umocnienia jego pozycji na Bałtyku.

Całkowita wartość inwestycji to 85 milionów złotych brutto . Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.