Firma Thales podpisała kontrakt za pośrednictwem ST Engineering (STE) na dostarczenie Marynarce Wojennej Republiki Singapuru systemu zwalczania min Pathmaster. Dzięki niemu ten mały, ale posiadające nowoczesne siły morskie kraj ma skuteczniej chronić swoje interesy na morzu poprzez zabezpieczenie tras żeglugowych prowadzących przez Cieśninę Singapurską i infrastruktury krytycznej oraz portowej.
Umowa na dostarczenie jest efektem już wcześniej rozmów, których celem jest zwiększenie zdolności przeciwminowych państwa, biorąc też pod uwagę jego specyfikę. Handel morski ma kluczowe znaczenie dla jego gospodarki, gdyż leży w samym sercu głównych światowych szlaków żeglugowych. Stąd kwestia bezpieczeństwa w regionie pozostaje istotnym priorytetem dla Marynarki Wojennej Republiki Singapuru (Republic of Singapore Navy, RSN). Ze względu na swoją liczbę ludności i powierzchnię, a zarazem ogromne znaczenie dla międzynarodowego transportu morskiego, kraj z jednej strony chce posiadać silną i liczną marynarkę wojenną, przy czym jej możliwości ma zwiększać wykorzystanie technologii autonomicznych, pozwalających na ograniczenie „czynnika ludzkiego”.
– To ostatnie przyznanie kontraktu odzwierciedla zaufanie, jakim Marynarka Wojenna Republiki Singapuru darzy technologie morskie Thales. System Pathmaster stanowi znaczący krok w realizacji wizji RSN dotyczącej autonomicznego systemu systemów, oferującego ulepszone możliwości operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa personelu. Jako pierwszy system Pathmaster w regionie azjatyckim, Thales umacnia swoją pozycję kluczowego dostawcy Marynarki Wojennej, odpowiadając na potrzeby operacyjne Marynarki Wojennej w tym obszarze. Po pomyślnym dostarczeniu wielu radarów dla głównych programów okrętowych w przeszłości, dziś z radością idziemy o krok dalej, aby zapewnić, że Singapur pozostanie na czele wojny minowej w regionie, chroniąc morskie szlaki kraju – wskazał Sébastien Gueremy, wiceprezes ds. systemów podwodnych, Thales.
W skład zamówienia wejdzie system zarządzania misją M-Cube oraz holowane sonary TSAS połączone z narzędziem do analizy danych sonaru MiMap. Rozwiązanie obejmuje holowany sonar z syntetyczną aperturą (TSAS), narzędzie do analizy danych sonaru MiMap i system zarządzania misją M-Cube. Sprzęt ten zostanie zamontowany na bezzałogowym pojeździe nawodnym produkcji ST Engineering. Będzie możliwe zarządzanie nim zarówno z lądu, jak i z morza, jeśli znajdzie się w wyposażeniu platform załogowych. Dodatkowo aparatura ma być wzbogacona o najnowsze rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Thales dostarczy również narzędzia do zarządzania bazami danych, a to wszystko ma na celu ułatwić wykrywanie i identyfikację celów, zmniejszając tym samym obciążenie morskiej kadry.
System będzie obsługiwany przez Thales Singapore Defense Hub ośrodek
utworzony w 2023 r. w celu zapewnienia konserwacji, usług wsparcia,
dostępności operacyjnej i lokalnego rozwoju. Znajduje się w bliskim
sąsiedztwie Sił Zbrojnych Singapuru i współpracuje z firmą ST
Engineering przy opracowywaniu kompatybilnych aplikacji, które będą
mogły bezproblemowo łączyć się z systemami sił morskich. Dzięki
wdrożeniu tych systemów na bezzałogowcach, singapurskie siły morskie
mają skuteczniej wykrywać, lokalizować i identyfikować podwodne
zagrożenia w jednej z najbardziej ruchliwych cieśnin morskich w regionie
w czasie rzeczywistym.
W obliczu rosnącego natężenia ruchu
na morzach i nieoczekiwanych zagrożeń i wyzwań, przeciwdziałanie minom
stało się kluczową dyscypliną mającą na celu zapewnienie suwerenności i
bezpieczeństwa singapurskich szlaków komunikacyjnych. Rozwiązanie Thales
Pathmaster ma być pierwszym tego rodzaju, sprawdzonym w prawdziwych
warunkach, wykorzystywanym przez brytyjską Royal Navy i francuską
marynarkę wojenną (Marine nationale) w ramach programu Maritime Mine
Countermeasure (MMCM). Umowa ta jest pierwszym kontraktem Pathmaster dla
Thales w Azji.
W 2024 roku główny singapurski operator
kontenerowy PSA Singapore przeładował ok. 40 milionów TEU, blisko 2 mln
więcej niż rok wcześniej. To oznacza, że mimo swoich niedużych rozmiarów
(734,3 km2) pozostaje jednym z światowych centrów usług i biznesu, a
ponadto posiada jeden z największych i najważniejszych portów
przeładunkowych, do którego zawijają stale największe statki
transportowe świata. Z racji na to znaczenie kraj musi skutecznie
chronić swoje interesy, dlatego posiada także rozbudowaną marynarkę
wojenną. W jej skład wchodzi kilkanaście okrętów bojowych (fregaty,
korwety i okręty podwodne), wspierane przez nowoczesne jednostki
patrolowe, które rozmiarami i wypornością niewiele ustępują korwetom.
Dowodem świadomości współczesnych zagrożeń morskich było zwiększenie zamówienia na okręty podwodne typu Invincible, znane też jako typ 218SG i budowane przez thyssenkrupp Marine Systems. Aktualnie w służbie są cztery z tej najnowszej serii, niemniej władze zdecydowały się zamówić dwa kolejne, aby zwiększyć swoje zdolności do działań podwodnych. Oprócz tego w kraju trwa budowa nowego, wielozadaniowego okrętu (Multi-Role Combat Vessel, MRCV) opartego na klasie fregata, pod który stępkę położono w październiku 2024 roku. Jednym z podmiotów zaangażowanych w prace nad tą jednostką jest szwedzki koncern Saab.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach