• <
PGZ_baner_2025

Thales dostarczy Marynarce Wojennej Republiki Singapuru autonomiczny system zwalczania min

19.05.2025 14:37 Źródło: Thales
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Thales dostarczy Marynarce Wojennej Republiki Singapuru autonomiczny system zwalczania min
Fot. Thales

Firma Thales podpisała kontrakt za pośrednictwem ST Engineering (STE) na dostarczenie Marynarce Wojennej Republiki Singapuru systemu zwalczania min Pathmaster. Dzięki niemu ten mały, ale posiadające nowoczesne siły morskie kraj ma skuteczniej chronić swoje interesy na morzu poprzez zabezpieczenie tras żeglugowych prowadzących przez Cieśninę Singapurską i infrastruktury krytycznej oraz portowej.

Umowa na dostarczenie jest efektem już wcześniej rozmów, których celem jest zwiększenie zdolności przeciwminowych państwa, biorąc też pod uwagę jego specyfikę. Handel morski ma kluczowe znaczenie dla jego gospodarki, gdyż leży w samym sercu głównych światowych szlaków żeglugowych. Stąd kwestia bezpieczeństwa w regionie pozostaje istotnym priorytetem dla Marynarki Wojennej Republiki Singapuru (Republic of Singapore Navy, RSN). Ze względu na swoją liczbę ludności i powierzchnię, a zarazem ogromne znaczenie dla międzynarodowego transportu morskiego, kraj z jednej strony chce posiadać silną i liczną marynarkę wojenną, przy czym jej możliwości ma zwiększać wykorzystanie technologii autonomicznych, pozwalających na ograniczenie „czynnika ludzkiego”.

– To ostatnie przyznanie kontraktu odzwierciedla zaufanie, jakim Marynarka Wojenna Republiki Singapuru darzy technologie morskie Thales. System Pathmaster stanowi znaczący krok w realizacji wizji RSN dotyczącej autonomicznego systemu systemów, oferującego ulepszone możliwości operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa personelu. Jako pierwszy system Pathmaster w regionie azjatyckim, Thales umacnia swoją pozycję kluczowego dostawcy Marynarki Wojennej, odpowiadając na potrzeby operacyjne Marynarki Wojennej w tym obszarze. Po pomyślnym dostarczeniu wielu radarów dla głównych programów okrętowych w przeszłości, dziś z radością idziemy o krok dalej, aby zapewnić, że Singapur pozostanie na czele wojny minowej w regionie, chroniąc morskie szlaki kraju – wskazał Sébastien Gueremy, wiceprezes ds. systemów podwodnych, Thales.

W skład zamówienia wejdzie system zarządzania misją M-Cube oraz holowane sonary TSAS połączone z narzędziem do analizy danych sonaru MiMap. Rozwiązanie obejmuje holowany sonar z syntetyczną aperturą (TSAS), narzędzie do analizy danych sonaru MiMap i system zarządzania misją M-Cube. Sprzęt ten zostanie zamontowany na bezzałogowym pojeździe nawodnym produkcji ST Engineering. Będzie możliwe zarządzanie nim zarówno z lądu, jak i z morza, jeśli znajdzie się w wyposażeniu platform załogowych. Dodatkowo aparatura ma być wzbogacona o najnowsze rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Thales dostarczy również narzędzia do zarządzania bazami danych, a to wszystko ma na celu ułatwić wykrywanie i identyfikację celów, zmniejszając tym samym obciążenie morskiej kadry.

Fot. Thales


System będzie obsługiwany przez Thales Singapore Defense Hub ośrodek utworzony w 2023 r. w celu zapewnienia konserwacji, usług wsparcia, dostępności operacyjnej i lokalnego rozwoju. Znajduje się w bliskim sąsiedztwie Sił Zbrojnych Singapuru i współpracuje z firmą ST Engineering przy opracowywaniu kompatybilnych aplikacji, które będą mogły bezproblemowo łączyć się z systemami sił morskich. Dzięki wdrożeniu tych systemów na bezzałogowcach, singapurskie siły morskie mają skuteczniej wykrywać, lokalizować i identyfikować podwodne zagrożenia w jednej z najbardziej ruchliwych cieśnin morskich w regionie w czasie rzeczywistym.

W obliczu rosnącego natężenia ruchu na morzach i nieoczekiwanych zagrożeń i wyzwań, przeciwdziałanie minom stało się kluczową dyscypliną mającą na celu zapewnienie suwerenności i bezpieczeństwa singapurskich szlaków komunikacyjnych. Rozwiązanie Thales Pathmaster ma być pierwszym tego rodzaju, sprawdzonym w prawdziwych warunkach, wykorzystywanym przez brytyjską Royal Navy i francuską marynarkę wojenną (Marine nationale) w ramach programu Maritime Mine Countermeasure (MMCM). Umowa ta jest pierwszym kontraktem Pathmaster dla Thales w Azji.

W 2024 roku główny singapurski operator kontenerowy PSA Singapore przeładował ok. 40 milionów TEU, blisko 2 mln więcej niż rok wcześniej. To oznacza, że mimo swoich niedużych rozmiarów (734,3 km2) pozostaje jednym z światowych centrów usług i biznesu, a ponadto posiada jeden z największych i najważniejszych portów przeładunkowych, do którego zawijają stale największe statki transportowe świata. Z racji na to znaczenie kraj musi skutecznie chronić swoje interesy, dlatego posiada także rozbudowaną marynarkę wojenną. W jej skład wchodzi kilkanaście okrętów bojowych (fregaty, korwety i okręty podwodne), wspierane przez nowoczesne jednostki patrolowe, które rozmiarami i wypornością niewiele ustępują korwetom.

Dowodem świadomości współczesnych zagrożeń morskich było zwiększenie zamówienia na okręty podwodne typu Invincible, znane też jako typ 218SG i budowane przez thyssenkrupp Marine Systems. Aktualnie w służbie są cztery z tej najnowszej serii, niemniej władze zdecydowały się zamówić dwa kolejne, aby zwiększyć swoje zdolności do działań podwodnych. Oprócz tego w kraju trwa budowa nowego, wielozadaniowego okrętu (Multi-Role Combat Vessel, MRCV) opartego na klasie fregata, pod który stępkę położono w październiku 2024 roku. Jednym z podmiotów zaangażowanych w prace nad tą jednostką jest szwedzki koncern Saab.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.