- Chcemy, żeby przemysł stoczniowy był jednym fundamentów polskiej gospodarki - powiedziała w poniedziałek w Szczecinie premier Beata Szydło. Zapowiedziała, że na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjmie projekt ustawy stoczniowej.
"Chcemy, żeby ta gałąź przemysłu była z jednym fundamentów polskiej gospodarki" - zadeklarowała szefowa rządu. Mam nadzieję, że już niedługo polskie stocznie będą tętnić życiem - mówiła podczas konferencji prasowej na pokładzie statku szkoleniowego Akademii Morskiej w Szczecinie Nawigator XXI.
"Mam ogromną satysfakcję, że w tak krótkim czasie udało się przygotować projekt ustawy (...) To będzie początek drogi, ale niezwykle istotny. Wierzę, że dzięki tej propozycji będzie możliwe stworzenie warunków dla przedsiębiorców, którzy w tej chwili zainwestowali, prowadzą swoją działalność, ale i dla nowych podmiotów gospodarczych" - podkreśliła premier.
Jak dodała, rząd widzi możliwość inwestowania i realizowania potrzebnych zakupów w polskich stoczniach na potrzeby polskiego wojska.
Podkreśliła, że rządowi zależy także bardzo, by rozwijać drugi element, którym zajmuje się resort gospodarki morskiej, czyli żeglugę śródlądową. "Kładziemy duży nacisk na odbudowę żeglugi śródlądowej" - dodała Szydło.
Premier zapowiedziała, że dla rządu gospodarka jest priorytetem. Podkreśliła, że w rozwoju gospodarki potrzebna jest współpraca resortów, "wykorzystywanie polskich zasobów", "przywracanie dobrego klimatu dla odbudowy polskiego przemysłu" oraz reindustrializacja.
"Całościowy program, który nazwaliśmy \'Gospodarka Plus\' będzie przez nas traktowany priorytetowo, będziemy realizować poszczególne części bardzo konsekwentnie" - zaznaczyła szefowa rządu.
Jak dodała, na program "Gospodarka Plus" składają się m.in. plan rozwoju wicepremiera Mateusza Morawieckiego, program mieszkaniowy, program odbudowy górnictwa, i rozwój przemysłu stoczniowego.
Obecny na konferencji minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk zapewnił, że ustawa stoczniowa wejdzie w życie na początku przyszłego roku - w związku ze zmianami podatkowymi. "Tu w Szczecinie trzeba mówić o odbudowie, nie o aktywizacji przemysłu stoczniowego" - podkreślił.
"Ta ustawa przeszła pomyślnie uzgodnienia międzyresortowe. Ustawa dotyczy przede wszystkim wsparcia finansowego w zakresie likwidacji podatku VAT, zmniejszenia podatku CIT do 1 proc. i rozszerzenia stref ekonomicznych, które mają służyć do produkcji stoczniowej. Jesteśmy zgodni z prawem unijnym, zasadą konkurencyjności, a projekt dotyczy wszystkich, którzy chcą zacząć produkować statki" - powiedział minister.
Przypomniał, że rządowy projekt odbudowy przemysłu stoczniowego zyskał wsparcie przedsiębiorców, z którymi projektodawcy uzgadniali jego priorytety, ale także szczegóły.
Pytany o specjalistów, którzy mieliby pracować w polskich stoczniach, a którzy wyjechali wcześniej do pracy za granicę, Gróbarczyk odparł, że rząd chce wprowadzić takie prawo, które zaktywizuje działania w obszarze przemysłu stoczniowego, a wówczas ludzie chętni do pracy "przyjadą sami". Wyraził nadzieję, że opozycja wesprze projekt.
Ministrowie gospodarki morskiej i finansów przedstawili dziennikarzom w połowie marca projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.
Premier komentując swą wizytę w szczecińskiej Akademii Morskiej podkreśliła, że połączenie nowoczesnych technologii, nauki i gospodarki to polska przyszłość. "Chcemy, aby polska myśl technologiczna i naukowa była wykorzystywana w polskiej gospodarce" - powiedziała.
Szydło była pytana także o sytuację w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne Police. Według premier "przed Policami jest dobra przyszłość". "Jesteśmy teraz na etapie zmiany zarządu Police.(..) Police na pewno będą się rozwijać. Zależy nam na tym, by tu na zachodzie Polski taka silna firma grupy kapitałowej się rozwijała" - podkreśliła szefowa rządu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów