Wybudowanie trzech okrętów obrony wybrzeża i trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min zostanie zlecone polskim stoczniom, a główną rolę w realizacji tego zamówienia odegra Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) – ogłosił wiceszef MON Czesław Mroczek.
Oficjalne rozpoczęcie negocjacji z PGZ nastąpi jeszcze w czerwcu, finalizacja rozmów spodziewana jest na przełomie roku. - Przedstawiliśmy w MON nasze możliwości, co zostało ocenione pozytywnie. W tym momencie zostaliśmy poproszeni, aby Polska Grupa Zbrojeniowa wspólnie ze Stocznią Marynarki Wojennej przygotowywała się do postępowania - skomentował prezes PGZ Wojciech Dąbrowski. Prezes jednocześnie zapewnił, że polskie stocznie podołają zamówieniu. - Biorąc pod uwagę, jakie jednostki są dzisiaj budowane przez polski przemysł, to istnieje w pełni zdolność do wybudowania tych dwóch typów okrętów – dodał prezes PGZ.
Zawarcie porozumienia w sprawie budowy statków było możliwe dzięki podjęciu decyzji stwierdzającej "występowanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa". Decyzja ta pozwala na obejście przepisów Prawa zamówień publicznych, które nakazują równe traktowanie firm z Polski i innych krajów UE. Uzbrojenie można więc pozyskać stosując przepisy wojskowe, które umożliwiają zawężenie wykonawców do podmiotów krajowych.
Minister zapowiedział, że w przedsięwzięcie będzie zaangażowany "cały polski potencjał", którego najważniejszą częścią jest państwowa PGZ. Na razie nie podano wartości zamówienia ani nie podjęto decyzji w sprweie zagranicznego partnera polschich firm.
Mroczek podkreślił, że obecnie są budowane dwa okręty - niszczyciel min typu "Kormoran II" (przez prywatną stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska) i okręt patrolowy ORP "Ślązak" (w Stoczni Marynarki Wojennej należącej do PGZ; okręt powstaje na bazie kadłuba korwety typu "Gawron"), a kolejne dwa niszczyciele min są zakontraktowane. ORP "Ślązak" i pierwszy z "Kormoranów". Mają one wejść do służby w 2016 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów