Amerykański rząd w końcu wyraził zgodę na poszukiwania i wydobycie węglowodorów przez koncern Shell w Arktyce. Chodzi dokładnie o złoże ropy i gazu na Morzu Czukockim. Ekolodzy sprzeciwiają się tej decyzji.
Shell otrzymał możliwość wykonania odwiertów na terenie złoża Burger Prospect, położonego na północny wschód od wioski Wainwright na Alasce. To pierwsza zgoda na odwierty w Arktyce, którą otrzymał koncern od 2012 roku.
Przypomnijmy, że wykonywanie odwiertów badawczych przez Shell zostało zawieszone w połowie 2013 roku po serii awarii na platformie wiertniczej Kulluk. W efekcie platforma została całkowicie wycofana z projektu arktycznego i przetransportowana do stoczni w Singapurze w celu wykonania napraw. Wypadek nie spowodował wycieku ropy, ale postawił poważny znak zapytania wobec arktycznego projektu prowadzonego przez Shell. Koncern oskarżany jest także przez władze miasta Seattle o dokowanie platformy w lokalnym porcie bez odpowiednich zezwoleń.
Amerykańska straż przybrzeżna wysłała pięć statków w obszar prac, które mają kontrolować, czy Shell spełnia swoje zobowiązania w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Wśród stacjonujących tam jednostek jest m. in. statek Weasche, który na co dzień działa na misjach związanych ze zwalczaniem handlu narkotykami w regionie Karaibów i Zatoki Meksykańskiej. Straż przybrzeżna ustanowiła również bazę śmigłowców w Deadhorse (Alaska), z dwoma śmigłowcami Jayhawk.
Ekologowie jednoznacznie sprzeciwiają się odwiertom. Przekonują, że Arktyka jest domem dla unikatowych gatunków zwierząt takich jak np. niedźwiedzie polarne, wieloryby czy morsy, a arktyczny lód morski działa jak gigantyczny klimatyzator planety, reguluje klimat i wysokość temperatur. Wyciek ropy na tym terenie będzie miał tragiczne konsekwencje dla środowiska. Oczyszczenie oceanu będzie praktycznie niemożliwe.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza