PMK
Firma Norsepower ogłosiła w tym tygodniu, że próba zaawansowanych wirników Flettner na pokładzie tankowca przyniosła wyjątkowe wyniki: zmniejszenie zużycia paliwa o 8,2 procent od września 2018 do września 2019 roku. Wynik mieści się w przewidywanym zakresie 7-10 procent oszczędności zużycia paliwa, których Norsepower spodziewał się na początku próby.
We współpracy z Maersk Tankers, Energy Technologies Institute i Shell, Norsepower zainstalował dwa żagle wirnikowe na pokładzie tankowca LR2 Maersk Pelican w sierpniu 2018 roku. Po roku eksploatacji łączna oszczędność paliwa wyniosła około 8,2 procent, co odpowiada około 1400 tony CO2. W trakcie testu tankowiec pływał w różnych warunkach, od tropikalnych po arktyczne, podróżując między Europą, Bliskim Wschodem, Azją i Australią.
Oszczędności zostały potwierdzone poprzez porównanie szczegółowych informacji o wydajności statku z linią bazową ustaloną na podstawie pomiarów w pełnej skali i analizy obliczeniowej wykonanej dla statku przed instalacją wirnika. Niezależni eksperci z Lloyd's Register (LR's Ship Performance Group) przeanalizowali i zweryfikowali dane dotyczące wydajności, a Norsepower dodał, że techniczne i operacyjne spostrzeżenia dotyczące badań wydajności zostaną wkrótce opublikowane.
Rotory Flettnera to wysokie cylindry umieszczane na otwartym pokładzie statku, obracające się wokół swojej pionowej osi. Wykorzystują tzw. efekt Magnusa. Kiedy wiatr napotyka na swojej drodze obracający się wirnik, powietrze przyspiesza po jego jednej stronie i zwalnia po przeciwnej. Różnica prędkości przepływu powietrza powoduje różnicę ciśnień, co z kolei skutkuje generowaniem siły nośnej, prostopadłej do kierunku przepływu wiatru. Rotory Flettnera instalowano już wcześniej, jednak do tej pory w urządzenia te wyposażano jedynie statki floty handlowej.
Na podstawie symulacji Norsepower szacuje, że zastosowanie technologii tej technologii w całej globalnej floty tankowców zmniejszyłoby roczną emisję CO2 o ponad 30 milionów ton metrycznych.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza