PMK
Wraz z rosnącą siłą wiatru na świecie, rośnie także liczba instalowanych turbin wiatrowych.
Średnie prędkości wiatru od 2010 roku wzrosły o około 7% w północnych regionach środkowej szerokości geograficznej, odwracając trend spowalniania wiatrów w poprzednich dekadach. Tak wynika z badań przeprowadzonych między innymi przez Uniwersytet Princeton. Odkrycia opublikowane w Nature Climate Change przewidują, że farmy wiatrowe będą wytwarzać znacznie więcej energii, niż przewidywano w wyniku zmiany siły wiatru.
- Ten gwałtowny wzrost prędkości wiatru na świecie jest z pewnością dobrą wiadomością dla energetyki - twierdzi Adrian Chappell, współautor raportu z Uniwersytetu Cardiff. - To dobrze wróży rozbudowie i wydajnym systemom wytwarzania energii wiatrowej na dużą skalę w krajach o średniej szerokości geograficznej – dodał.
Dane analizowane w badaniu wykazały, że wiatr zwalniał od późnych lat siedemdziesiątych. Wszystko zmieniło się w 2010 roku, kiedy zaczęły rosnąć jego prędkości. Jeśli trend się utrzyma, wytwarzanie energii wiatrowej może wzrosnąć nawet o 37 procent.
Małe zmiany w szybkości wiatru odnotowane w ciągu roku mogą mieć duże znaczenie dla prawdopodobieństwa zainstalowania turbin. W ubiegłym miesiącu największy na świecie deweloper morskich farm wiatrowych powiedział, że zawyżał wydajność swoich obiektów nawet o 2 punkty procentowe. Spowodowało to 10% spadek wartości akcji spółki i skłoniło analityków do stwierdzenia, że błędne prognozy mogą kosztować dziesiątki milionów dolarów rocznie.
Poprzednie spowolnienie prędkości wiatru zostało wyjaśnione fizycznymi zakłóceniami wiatru powodowanymi przez miasta i roślinność. Badanie wykazało, że zjawisko to było spowodowane zmianami wzorców cyrkulacji oceanów i atmosfery. Przesunięcia te trwają dekady, a zatem zwiększone prędkości wiatru powinny trwać przez co najmniej kolejną dekadę.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii