pc
Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła w Gdańsku budowę czwartego holownika dla Marynarki Wojennej. Uroczystość palenia blach odbyła się w czwartek. Łącznie powstanie sześć takich jednostek.
W uroczystości cięcia blach na czwarty holownik z serii B860 udział wzięli przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia. Pierwsza jednostka, po chrzcie i wodowaniu, jest obecnie wyposażana. Ma być gotowa w pierwszym kwartale przyszłego roku. Kolejne holowniki będą dostarczane w kilkumiesięcznych odstępach, aż do końca 2020 r.
Wielozadaniowe jednopokładowe jednostki z dwoma pędnikami azymutalnymi zaprojektowało biuro projektowe NED Project. Holowniki będą miały 29,20 m długości, 10,40 m szerokości, 4,95 m wysokości na śródokręciu oraz do 490 t wyporności. Ich uciąg na palu to 35 T. System napędowy stanowić będą silniki główne 2 x 1200 kW oraz pędniki azymutalne 2 x 1200 kW. Towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków nada holownikom klasę lodową, co umożliwi ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na pokładzie otwartym jednostek będzie także możliwość transportowania ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t.
Autonomiczność holowników, czyli najdłuższy czas, w jakim jednostki mogą wykonywać swoje zadania na morzu bez konieczności uzupełniania zapasów i wymiany załogi, to 5 dni. Paliwa natomiast wystarczy na 7 dni pracy. Załoga przewidywana jest na 10 osób: 5 podoficerów i 5 marynarzy.
Oprócz holowania, poławiania torped i zwalczania zanieczyszczeń, holowniki będą także wykorzystywane do wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wspierania akcji ratowniczych oraz do transportu osób i zaopatrzenia.
Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu ubiegłego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie jednostek pływających klasy holownik. Pierwsza z nich trafi do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, następna do 3. Flotylli Okrętów, a kolejne w kilkumiesięcznych sekwencjach do obydwu flotylli. Holowniki budowane dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Wartość kontraktu to 283,4 mln zł brutto.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC