Bezzałogowe statki powietrzne (UAV), czyli po prostu drony, coraz częściej są wykorzystywane w wielu sektorach przemysłu, także przy budowie i naprawie statków. W stoczniach te maszyny używane są głównie by przyśpieszyć różne procesy konstrukcji, przede wszystkim kontrolę jakości. Jednym z pionierów w wykorzystaniu tej technologii okazuje się gdańska stocznia Remontowa.
Przez zagraniczne media przewinęło się wiele pochwał w stronę polskiej stoczni, właśnie dzięki wykorzystaniu dronów. Te latające roboty były użyte podczas niedawnego remontu klasowego tankowca CPO Japan, który zawinął do Gdańska 15 lipca. Prace obejmowały między innymi: naprawę 12 zbiorników balastowych i silnika oraz czyszczenie i malowanie kadłuba.
Dron, wyposażony w kamerę wysokiej rozdzielczości (z własnym światłem), został użyty do inspekcji jednego ze zbiorników. W czasie próbnego lotu okazało się, że robot bez problemu może dostać się w każdy zakamarek obiektu, a nawet może oprzeć się o gródź. To dzięki temu, że śmigła maszyny są chronione przez specjalne oprawy.
- Dron odznaczał się świetną stabilnością w zamkniętych przestrzeniach. Dzięki temu udało nam się pozyskać materiał wideo o wysokiej jakości, co ułatwiło nam inspekcję – czytamy na oficjalnej stronie Remontowej. - Te latające pojazdy będziemy używać do ogólnej oceny stanu kadłuba i grodzi jednostek, które remontujemy. Za pomocą dronów kontrolować będziemy też stan zewnętrznych struktur: masztów czy żurawi pokładowych – czytamy dalej.
Za pomocą drona można ocenić m.in.: stan powierzchni poszczególnych części statków, wykrywać korozję i pęknięcia. Dzięki temu w wielu przypadkach nie jest potrzebna dalsza, "ręczna" kontrola. A to oznacza dużą oszczędność czasu.
Testy dronów napawają władze Remontowej optymizmem. Przy naprawie CPO Japan, kontrole robotami były wciąż powtarzane przez tradycyjne kontrole, ale testy można uznać za udane. Stocznia w przyszłości będzie prawdopodobnie częściej korzystać z tej technologii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii