PMK
Armatorzy kontynuują złomowanie starych masowców VLCC, by lepiej radzić sobie z krytyczną sytuacją na rynku. Ponowne otwarcie stoczni w Pakistanie tylko ich zachęciło do kontynuacji tego trendu.
Pakistańska stocznia w Gadani dopiero niedawno znów dostała pozwolenie od władz na rozbiórkę tankowców. Doszło do tego pomimo wcześniejszych śmiertelnych wypadków w tym zakładzie. Jak widać zarządzający stocznią nie wyciągnęli żadnych wniosków z wcześniejszych tragedii.
Ogółem w 2 kwartale tego roku 20 jednostek zostało zezłomowanych – pokazują dane VesselsValue. W zeszłym roku ta liczba wynosiła zaledwie 14 statków.
Maj był jednym z najbardziej pracowitych miesięcy pod względem rozbiórki VLCC, z ponad tuzinem statków wysłanych na złom - podaje VesselsValue. Tylko jeden VLCC został usunięty z floty w czerwcu.
Duża liczba dostaw nowych jednostek utrudnia przywrócenie równowagi popytu i podaży. Dotychczas w tym roku armatorzy odebrali bowiem aż 15 nowych tankowców VLCC.
Okres większego złomowania ma utrzymać się przez kolejne 5 lat – zapowiadają eksperci z agencji McQuilling Services. W tym roku z światowej floty ma zniknąć 10 VLCC, w 2019 ta liczba wzrośnie do 23, a dalej nawet do 34 jednostek rocznie.
- W ostatnich latach doszło do dużego powiększenia się floty tankowców, więc naturalną konsekwencją tego jest wzrost złomowania starszych jednostek. W latach 2018-2021 armatorzy odbiorą też zdecydowanie mniej statków niż w obecnym roku – informuje McQuilling.
Przez ostatnie 3 lata zezłomowano tylko 8 mln dwt tankowców - to odpowiada raptem 2,2 proc. obecnej floty tych jednostek. W takiej sytuacji armatorzy mają prawo obawiać się ciężkiego roku, pamiętając jak duża liczba nowych statków fatalnie wpłynęła na rynek kontenerowców i masowców.
Ruszyła cyfrowa rewolucja sektora MŚP. Inauguracja Pomorskiego Hubu Innowacji Cyfrowych
Stępka pod okręt hydrograficzny dla sił morskich Włoch położona
Babcock rozwija współpracę z Saab w związku z budową korwet dla sił morskich Szwecji
„Falami pisane” czyli Wspólne Świętowanie WISTA Poland i Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej
Dni Otwarte „Cutting Meets Welding" poświęcone automatyzacji cięcia i spawania
Wyjątkowy projekt NYK - statek napędzany roślinną biomasą