• <
nauta_2024

Po ponownym otwarciu pakistańskiej stoczni Gadani, ponownie wzrosło złomowanie masowców

PMK

08.07.2018 21:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Po ponownym otwarciu pakistańskiej stoczni Gadani, ponownie wzrosło złomowanie masowców

Partnerzy portalu

Po ponownym otwarciu pakistańskiej stoczni Gadani, ponownie wzrosło złomowanie masowców - GospodarkaMorska.pl

Armatorzy kontynuują złomowanie starych masowców VLCC, by lepiej radzić sobie z krytyczną sytuacją na rynku. Ponowne otwarcie stoczni w Pakistanie tylko ich zachęciło do kontynuacji tego trendu.

Pakistańska stocznia w Gadani dopiero niedawno znów dostała pozwolenie od władz na rozbiórkę tankowców. Doszło do tego pomimo wcześniejszych śmiertelnych wypadków w tym zakładzie. Jak widać zarządzający stocznią nie wyciągnęli żadnych wniosków z wcześniejszych tragedii.

Ogółem w 2 kwartale tego roku 20 jednostek zostało zezłomowanych – pokazują dane VesselsValue. W zeszłym roku ta liczba wynosiła zaledwie 14 statków.

Maj był jednym z najbardziej pracowitych miesięcy pod względem rozbiórki VLCC, z ponad tuzinem statków wysłanych na złom - podaje VesselsValue. Tylko jeden VLCC został usunięty z floty w czerwcu.

Duża liczba dostaw nowych jednostek utrudnia przywrócenie równowagi popytu i podaży. Dotychczas w tym roku armatorzy odebrali bowiem aż 15 nowych tankowców VLCC.

Okres większego złomowania ma utrzymać się przez kolejne 5 lat – zapowiadają eksperci z agencji McQuilling Services. W tym roku z światowej floty ma zniknąć 10 VLCC, w 2019 ta liczba wzrośnie do 23, a dalej nawet do 34 jednostek rocznie.

- W ostatnich latach doszło do dużego powiększenia się floty tankowców, więc naturalną konsekwencją tego jest wzrost złomowania starszych jednostek. W latach 2018-2021 armatorzy odbiorą też zdecydowanie mniej statków niż w obecnym roku – informuje McQuilling.

Przez ostatnie 3 lata zezłomowano tylko 8 mln dwt tankowców - to odpowiada raptem 2,2 proc. obecnej floty tych jednostek. W takiej sytuacji armatorzy mają prawo obawiać się ciężkiego roku, pamiętając jak duża liczba nowych statków fatalnie wpłynęła na rynek kontenerowców i masowców.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.