ew
Polska Grupa Energetyczna poinformowała, że zdecydowała się podjąć rozmowy z duńskim Oerstedem o sprzedaży połowy udziałów w dwóch swoich projektach morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Negocjacje mają też dotyczyć warunków współpracy przy realizacji.
Chodzi o potencjalną sprzedaż Duńczykom połowy udziałów w dwóch z trzech morskich projektów (offshore), które prowadzi PGE - czyli w spółkach Elektrownia Wiatrowa Baltica-3 oraz Elektrownia Wiatrowa Baltica-2. W perspektywie 2030 r. ta pierwsza ma zbudować wiatraki o mocy rzędu 1 GW, ta druga - o mocy ok. 1,5 GW.
Baltica 3 ma już z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi umowę przyłączeniową na moc nieco ponad 1 GW. Projekt Baltica 2 ma warunki przyłączenia na 1,5 GW. PGE ma też trzeci projekt offshore - Baltica 1, który na razie zdobył pozwolenie lokalizacyjne. W pierwszym etapie programu offshore PGE przewiduje budowę farm o maksymalnej mocy zainstalowanej do 2545 MW.
W styczniu 2019 r. na zaproszenie PGE do udziału w projektach offshore na Morzu Bałtyckim odpowiedziało 13 potencjalnych partnerów, wśród których - według spółki - znaleźli się także najwięksi rynkowi gracze, mający na swoim koncie tysiące megawatów zrealizowanych w tej technologii.
Duński Oersted (dawniej DONG) to największy na świecie developer w sektorze offshore, w 50,1 proc. państwowy. Firma jest właścicielem lub współwłaścicielem farm i projektów offshore w Danii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, w USA oraz na Tajwanie. Oersted zapowiada, że w 2020 r. jego morskie farmy na całym świecie będą miały w sumie moc niemal 7,5 GW.
Morskie farmy wiatrowe w polskiej strefie ekonomicznej Bałtyku będzie też budować Polenergia razem z norweskim Equinorem. Inwestycje w tym sektorze planuje m.in. PKN Orlen.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii