ew
Ujawnione wczoraj plany inwestycyjne PŻM robią wrażenie. Obejmują bowiem super-ekologiczne, nowoczesne cztery promy, zbiornikowiec bunkrowy a także 15 innowacyjnych masowców. Wszystkie jednostki mają być napędzane LNG.
Wideo przedstawiające wizje i plany inwestycyjne PŻM zostało udostępnione przez biuro projektowo-konstrukcyjne NED Project z Gdańska. Głównym bohaterem jest niewątpliwie "nowy super-ekologiczny prom dla Unity Line".
Jak powiedział zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki: "Znajdujemy się w ekskluzywnej pozycji pierwszego przewoźnika promowego. Statek chcemy zbudować tak, aby był Ystad-max. Te statki będą pływały na trasach historycznych ze Świnoujścia do Szwecji. Istnieje także możliwość otwarcia linii do południowej Anglii ze Świnoujścia".
Promy koncepcji Ystad-max (co ważne, planuje się zbudowanie aż czterech takich), mają mieć długość całkowitą 204 m, szerokość 31,80 m, wysokość boczną 9,30 m i nośność 9000 ton. Projekt zakłada łatwe ich przedłużenie do 225 m. Z założenia, prom ma być wysoce przyjazny dla środowiska. To dzięki zastosowaniu innowacyjnego napędu. Według projektu, prom ma posiadać napęd LNG (a dokładniej dual fuel z LNG jako paliwem podstawowym) który będzie jednocześnie hybrydowy. Podczas postoju statku w porcie, wszystkie baterie mają być ładowane z czterech generatorów wiatrowych (zestawy pionowych rotorów łopatkowych). Przy wietrze 20 m/s mają być w stanie dostarczyć moc rzędu 1279 kW. Jak zapewniają w materiale projektanci - generatory będą mogły też pracować w czasie rejsu co nie wpłynie w żaden sposób na prędkość statku. System napędowy ma zostać oparty na czterech ekologicznych i ekonomicznych silnikach dual fuel Warstila W6L50DF o mocy po 5850 kW.
Każdy z przewidywanych czterech ma pomieścić 521 pasażerów (w 155 kabinach dwuosobowych, 47 - trzyosobowych, 3 dwuosobowych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, dwóch kabinach armatorskich i 48 fotelach lotniczych) oraz 72 członków załogi.
Według zapewnień Brzezickiego: "Odbudujemy tonaż, weźmiemy nowe statki ze stoczni, wyciągniemy te, które były niegdyś porzucone przez PŻM. W czerwcu bądź lipcu tego roku będziemy mieli podjętą decyzję w sprawie potencjalnych wydatków i źródeł finansowania".
Co więcej, w załączonej prezentacji wideo, znalazła się informacja o planach zamówienia 15 innowacyjnych, napędzanych LNG statków oceanicznych o nośności po 36 500 t. Miałyby one być zamówione i przekazane do eksploatacji w latach 2020-2025.
Jak powiedział nam Zbigniewa Szyca, prezez NED Project: „Projekt nowych promów pasażersko samochodowych Unity Line opracowany wspólnie z PŻM i Wartsila jest bardzo innowacyjną odpowiedzią na obecne potrzeby rynku i wymagania środowiskowe. Zaproponowane rozwiązania ukierunkowane są na to, by zmaksymalizować zasadność ekonomiczną nowej inwestycji dla armatora, przy jednoczesnym zapewnieniu wypełnienia obecnych i przyszłych wymagań środowiskowych stawianych przez międzynarodowe regulacje. Naszym celem było, żeby jednostki były nową jakością zarówno z punktu widzenia armatora jak i pasażerów, jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągniętych rezultatów, cieszymy się jeszcze bardziej z pozytywnej oceny naszych prac przez armatora. Należy podkreślić, że innowacyjny system pozyskiwania energii odnawialnej jest także rozwiązaniem polskim. Dla NED Project współpraca z PŻM jest naturalną konsekwencją strategii firmy, która obejmuje budowę niekwestionowanej pozycji eksperta w obszarze projektowania promów pasażersko samochodowych. Warto podkreślić, że równolegle trwają prace nad projektem niezwykle interesującej i nowoczesnej jednostki dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w której NED Project działa w konsorcjum z firmami Stogda i MDS. NED Project obecnie posiada w portfolio zamówień szereg promów, różnych gabarytów dla armatorów zagranicznych, mamy nadzieję, że przynajmniej część z tych projektów będzie budowana w polskich stoczniach.”
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek