pc
Trwa budowa kolejnego arktycznego wycieczkowca dla Norwegów. Częściowo wyposażone bloki dostarczył Montex Shipyard z Gdańska. W sobotę wyruszyły do Norwegii.
Budowa boków (NB 401) o łącznej wadze 2 500 t została zrealizowana w 6 miesięcy. Po jej zakończeniu, części dziobowa, rufowa oraz elementy nadbudówki przy Wyspie Ostrów w Gdańsku zostały nasunięte na barko-ponton. Zestaw holowany przez holownik Fenja wypłynął do Ulsteinvik do stoczni Kleven Verft, która dokończy budowę wycieczkowca. Na miejsce bloki mają dotrzeć w najbliższą niedzielę.
Arktyczny wycieczkowiec Fridtjof Nansen, wyposażony w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy, zamówił w czerwcu 2016 norweski armator Hurtigruten. To siostrzana jednostka statku Roald Amundsen, na który również Montex Shipyard wysłał podobne bloki w listopadzie ubiegłego roku. Statek pasażerski będzie miał 140 m długości, 23,6 m szerokości, 5,3 m zanurzenia i 20 889 GT, a na pokład zabierze 530 pasażerów. Wycieczkowiec zaprojektował Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Jest on przystosowany do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i do wypłynięcia na wody strefy polarnej.
Wnętrza jednostki urządzone zostaną bogato i wygodnie, z wykorzystaniem naturalnych skandynawskich materiałów, takich jak granit, dąb, brzoza i wełna. Wszystkie kabiny statku są zewnętrzne, a połowa z nich będzie miała prywatne balkony. W apartamentach typu Aft natomiast na pasażerów czekało będzie prywatne jacuzzi na świeżym powietrzu z przepięknym widokiem.
W centralnym miejscu statku zaplanowano Nansen Science Center – miejsce towarzyskich spotkań, w którym goście oraz członkowie załogi będą rozmawiać o badanych obszarach. To także główna siedziba obecnego na pokładzie zespołu ekspedycyjnego.
Oprócz tego, na pokładzie wycieczkowca pasażerowie znajdą trzy restauracje z menu norweskim i skandynawskim oraz międzynarodowym, elegancki salon Explorer Lounge, dużą siłownię i centrum odnowy biologicznej. Przygotowano dla nich także odkryty basen na rufie i jacuzzi.
Fridtjof Nansen będzie wyposażony również w wiele urządzeń ekspedycyjnych, w tym kajaki, podwodne drony i łodzie wyprawowe dla bezpiecznego badania i cumowania w odległych obszarach.
Wycieczkowiec swoją nazwę zyskał na cześć norweskiego odkrywcy i naukowca, laureata Pokojowej Nagrody Nobla Fridtjofa Nansena. Badacz jako pierwszy przeszedł Grenlandię na nartach biegowych, a podczas Ekspedycji Fram w latach 1893-1896 próbował dotrzeć do geograficznego bieguna północnego.
Fridtjof Nansen ma być gotowy w 2020 r. Jak zapowiada armator, zarówno ten statek, jak i Roald Amundsen, to zupełnie nowa generacja jednostek ekspedycyjnych.
Obecnie Montex Shipyard prowadzi rozmowy handlowe dotyczące budowy bloków o łącznej wadze 3 000 ton na kolejny siostrzany statek.
Montex Shipyard zajmuje się budową jednostek pływających i elementów konstrukcji morskich, montażem i wykonywaniem konstrukcji stalowych, pracami elektro-montażowymi i hydrotechnicznymi, a także tworzeniem konstrukcji offshorowych (elementów wież wiatrowych). Współpracuje z wieloma gdańskimi podmiotami z branży okrętowej, między innymi ze Stocznią Gdańską, Grupą Remontowa, Marine Project oraz z partnerami z Norwegii, Niemiec, Szwecji i Holandii, takimi jak: Kleven Maritime AS, Simek AS oraz Bodewes.
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34250,00 $ | tona | 0,29% | 25 maj |
Cynk | 3749,00 $ | tona | -0,50% | 25 maj |
Aluminium | 2829,00 $ | tona | -1,77% | 25 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |