• <
kongsberg_mega_2020

Największy żaglowiec świata na sprzedaż [wideo, foto]

Strona główna Stocznie, offshore Największy żaglowiec świata na sprzedaż [wideo, foto]
Największy żaglowiec świata na sprzedaż [wideo, foto] - GospodarkaMorska.pl

mb

27.11.2019 Źródło: własne

Flying Clipper, największy żaglowiec świata, był jednostką zdecydowanie wyczekiwaną na rynku. Nowoczesność połączona z klasyką, wzorowaną na żaglowcu France II, dała niesamowity efekt. Jednostka jest gotowa, tylko kto zostanie jej właścicielem?

Kontrakt na budowę pięciomasztowca został podpisany pomiędzy chorwacką stocznią Brodosplit a Star Clippers w maju 2015 roku. Stępkę pod jego budowę położono 8 miesięcy później. Niestety w trakcie budowy pojawiły się problemy z terminowością dostaw. Mimo to Flying Clipper został zwodowany 10 czerwca 2017 roku. Obecnie zakończono już wszystkie prace, jednostka jest gotowa do przekazania i prezentuje się perfekcyjnie - co widać na materiałach reklamowych.

W budowę Flying Clipper'a zaangażowani byli polscy specjaliści. Zygmunt Choreń i jego biuro Choren Design and Consulting z Gdańska zaprojektowali ożaglowanie oraz takielunek (i nadzorowało jego instalację). Firma Aktiv z trzydziestoma polskimi pracownikami wykonywała pracę stolarskie, wystrój pomieszczeń w restauracji i pomieszczeniach wspólnych, instalacje mebli i prace szalunkowe. W projekt zaangażowało się także Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

Rzecznik prasowy stoczni Brodosplit budującej żaglowiec uważa, że jest to jedna z nielicznych stoczni zdolnych do zbudowania tak ekskluzywnych wycieczkowców ze skomplikowanym wyposażeniem technicznym i luksusowym wnętrzem.

W sierpniu bieżącego roku stocznia poinformowała, że budowa wycieczkowca Flying Clipper została ukończona i statek jest gotowy do zdania (choć według informacji z niektórych źródeł można było sądzić, że żaglowiec jeszcze we wrześniu odbywał próby morskie). Mimo tego, 162-metrowy statek pozostawał w stoczni, a przekazanie przesunięto ze względu na spór z nabywcą. "Mimo, że nowobudowana jednostka jest opóźniona o niemal dwa lata, nasz klient firma Star Clippers chciałby już go odebrać - zgodnie z kontraktem". - mówił w wywiadze dla Seatrade Cruise News, Eric Krafft - syn prezesa Star Clippers Mikaela Kraffta.

Budowa Flying Clipper'a - pięciomasztowy bark, replika żaglowca France II - rozpoczęła się 5 lat temu i była przesuwana ze względu na opoźnienia dostaw armatorskich: żagli, takielunku, masztów i dokumentacji technicznej. Według stoczni Brodosplit, Star Clippers uruchomił finansowanie bankowe zawierające gwarancje państwowe na kwotę 12 mln euro, ale stocznia podjęła odpowiednie kroki prawne by zablokować te środki pieniężne do czasu zakończenia arbitrażu toczącego się w Holandii.

Finalnie, zgodnie z prawem, stocznia wciąż nie jest zobowiązana do przekazania statku pierwszemu zamawiającemu i ma swobodę sprzedażową. Stocznia zdaję sobie sprawę z niepodważalnego faktu, że Flying Clipper cieszy się ogromnym zainteresowaniem i bez wątpienia może ten fakt wykorzystać.

Źródło:
własne
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 41,86 $ baryłka  0,34% 12:55
 Cyna 18170,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Cynk 2512,00 $ tona 1,87% 18 wrz
 Aluminium 1745,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Pallad 2297,00 $ uncja  0,87% 12:51
 Platyna 891,50 $ uncja  0,75% 12:55
 Srebro 24,46 $ uncja  -1,37% 12:55
 Złoto 1912,60 $ uncja  -0,26% 12:55

Dziękujemy za wysłane grafiki.