ew
Antonio Mexia, CEO EDP i prezes EDPR, oraz Isabelle Kocher, CEO ENGIE, ogłosili 21.05.2019 podpisanie strategicznego protokołu ustaleń o stworzeniu przedsięwzięcia joint venture, w którym EDP i ENGIE miałyby odpowiednio po połowie udziałów. Działalność nowego podmiotu ma obejmować realizację projektów stacjonarnych i pływających farm wiatrowych. Powstające joint venture będzie jedynym podmiotem, za pośrednictwem którego EDP (poprzez swoją spółkę zależną EDP Renewables - EDPR) i ENGIE będą realizować inwestycje w projekty morskich farm wiatrowych na świecie. Tym samym wspomniane joint venture stanie się jednym z pięciu największych światowych graczy w tej branży, korzystając z doświadczenia i możliwości rozwoju obu spółek.
Zgodnie z protokołem ustaleń EDP i ENGIE połączą w przedsięwzięciu joint venture swoje portfele istniejących morskich farm wiatrowych oraz projektów w fazie realizacji. Joint venture ma wyjściowo posiadać łącznie 1,5 GW1 mocy zainstalowanej w projektach w fazie budowy i 4,0 GW2 mocy zainstalowanej w planowanych projektach. Do 2025 r. joint venture ma dysponować portfelem, w którego skład wchodzą projekty w fazie eksploatacji i w budowie o łącznej mocy zainstalowanej między 5 a 7 GW3, oraz projekty na zaawansowanym etapie realizacji o łącznej mocy zainstalowanej między 5 a 10 GW3.
EDP i ENGIE uważają, że morska energetyka wiatrowa staje się kluczowym czynnikiem w światowej transformacji energetycznej, a co za tym idzie – następuje dynamiczny rozwój rynku i zaostrzenie konkurencji. Obie spółki twierdzą, że powołanie podmiotu o potencjale działania na dużą skalę, o globalnym zasięgu biznesowym i istotnych możliwościach zawierania umów sprzedaży energii, wspartego zaangażowanym zespołem, umożliwi szybszą rozbudowę portfela aktywów, a stabilne partnerstwo podniesie wydajność działalności gospodarczej.
Joint venture powstaje przede wszystkim z myślą o rynkach w Europie, Stanach Zjednoczonych i wybranych lokalizacjach w Azji – zgodnie z założeniem, że te obszary mają największy potencjał wzrostu. Model działalności nowego przedsięwzięcia opiera się na samofinansowaniu, a realizowane w jego ramach projekty będą spełniać kryteria inwestycyjne obu spółek.
EDPR i ENGIE zawiązują ambitny sojusz po udanej sześcioletniej współpracy obu podmiotów w charakterze partnerów konsorcjalnych przy realizacji projektów stabilnych farm wiatrowych w Dieppe Le Tréport i Yeu Noirmoutier we Francji oraz w Moray East i Moray West w Wielkiej Brytanii. EDPR i ENGIE współpracują również jako partnerzy przy realizacji dwóch projektów pływających morskich farm wiatrowych we Francji i w Portugalii, a także w trwającym obecnie we Francji przetargu na budowę morskiej farmy wiatrowej w okolicy Dunkierki.
Komentarz Isabelle Kocher, CEO ENGIE: "Z prawdziwą przyjemnością ogłaszamy zawarcie strategicznego sojuszu w obszarze morskiej energetyki wiatrowej z EDP, naszym partnerem od 2013 r. Sektor morskiej energetyki wiatrowej odnotuje znaczący wzrost do 2030 r. Dzięki nowo powstałej joint venture będziemy w stanie lepiej wykorzystać potencjał rynku, a jednocześnie zwiększyć konkurencyjność w jednym z naszych kluczowych obszarów wzrostu – energetyki odnawialnej. Porozumienie to jest również w pełni zgodne ze strategią przejścia ENGIE na działalność generującą zerowy poziom emisji dwutlenku węgla."
Komentarz António Mexia, CEO EDP: "Porozumienie w sprawie współpracy w obszarze morskiej energetyki wiatrowej stanowi istotny krok naprzód w realizacji strategii EDP dotyczącej energetyki odnawialnej. Jesteśmy w pełni zaangażowani w działalność na rzecz transformacji energetycznej i budowy bardziej zrównoważonej przyszłości, zgodnie z ambitnymi celami zawartymi w naszym najnowszym dokumencie strategicznym. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo wzmocni naszą pozycję w sektorze energetyki odnawialnej i pozwoli nam szybciej realizować zamierzenia w obszarze morskich farm wiatrowych. Morska energetyka wiatrowa będzie stanowić jeden z kluczowych obszarów rozwoju w przyszłej dekadzie."
Realizacja tego projektu zależy od wyników procesu zatwierdzenia planu na szczeblu socjalnym, korporacyjnym, prawnym, regulacyjnym i umownym. Grupa zamierza rozpocząć działalność joint venture przed końcem 2019 r.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek