ew
Dziś o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość chrztu i wodowania holownika H-12, który otrzymał imię „SEMKO”. To już czwarta z serii sześciu jednostek zamówionych przed dwoma laty przez Marynarkę Wojenną RP.
Matką chrzestną zwodowanego dziś holownika została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Tradycyjnie, wypowiedziała słowa chrztu: "Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Semko", po czym nastąpiło symboliczne rozbicie butelki o burtę i wodowanie holownika.
Wielozadaniowe jednopokładowe jednostki z dwoma pędnikami azymutalnymi zaprojektowało biuro projektowe NED Project. Holowniki charakteryzują się długością 29,20 m, szerokością 10,40 m, wysokością na śródokręciu 4,95 m oraz wypornością do 490 t. Ich uciąg na palu to 35 T. System napędowy wszystkich holowników z serii stanowią silniki główne 2 x 1200 kW oraz pędniki azymutalne 2 x 1200 kW. Ponadto, towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków nadało jednostkom klasę lodową, co umożliwi ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na pokładzie otwartym jednostek będzie możliwość transportowania ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t.
Autonomiczność holowników, czyli najdłuższy czas, w jakim jednostki mogą wykonywać swoje zadania na morzu bez konieczności uzupełniania zapasów i wymiany załogi, to 5 dni. Paliwa natomiast wystarczy na 7 dni pracy. Załoga przewidywana jest na 10 osób: 5 podoficerów i 5 marynarzy.
Oprócz holowania, poławiania torped i zwalczania zanieczyszczeń, holowniki będą także wykorzystywane do wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wspierania akcji ratowniczych oraz do transportu osób i zaopatrzenia.
Cięcie blachpod budowę zwodowanej dziś jednostki odbyło się pod koniec października ubiegłego roku. Według planów, pierwszy holownik serii (H-11) Bolko trafi jeszcze w 2019 roku do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pozostałe jednostki znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych. W ubiegłym tygodniu położono stępkę pod budowę ostatniego, szóstego holownika. Jednostki mają trafić w kilkumiesięcznych sekwencjach na zmianę do obydwu flotylli.
Holowniki będą nosiły następujące nazwy: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko, H-11 Bolko, H-12 Semko i H-13 Przemko.
Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu ubiegłego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie jednostek pływających klasy holownik. Jednostki budowane dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Wartość kontraktu to 283,4 mln zł brutto.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich