PMK
Ponad 3 lata po plażowaniu FPSO Maerska na plaży w Chittagong, Sąd Najwyższy Bangladeszu uznał import i rozbiórkę tej jednostki za nielegalne.
Skargę na postępowanie Maerska wniosło Bangladesh Environmental Lawyers Association (BELA), członek organizacji ekologicznej NGO Shipbreaking Platform.
Już w sierpniu 2017 roku bangladeski sąd wydał nakaz obserwacji dotyczący trwającej rozbiórki FPSO na podstawie wykrycia poziomów promieniowania wyższych niż dozwolone.
Odtąd polecił agencjom krajowym stałe monitorowanie złomowania jednostki, bez udziału stoczni Janata Steel. Departament Środowiska otrzymał również wniosek o odszkodowanie od stoczni za to, że naruszył krajowe zasady ochrony środowiska.
- Ten wyrok jest bardzo ważny, ponieważ wyraźnie nazwał import, plażowanie i rozbiórkę jednostki nielegalnymi. Dodatkowo po raz pierwszy złomowanie zostało zatrzymane, a rząd przejął nad nim kontrole - powiedziała Syeda Rizwana Hasan, prawnik i dyrektor BELA. - Jest to tym ważniejsze, że wymagało od rządu uregulowania wątpliwych ról nabywców gotówki i ograniczenia importu z rejestrów oznaczonych na szarej i czarnej liście – dodała.
Orzeczenie sądu nakazało władzom poddanie kupujących i agentów gotówkowych ściślejszej kontroli, uregulowanie importu statków zarejestrowanych pod szarymi lub czarnymi banderami oraz dopilnowanie, aby żaden statek nie został przywieziony na bangladeskie plaże bez odpowiednich certyfikatów.
Po wygraniu spraw dotyczących FPSO Maerska i brazylijskiego Odebrechta, organizacje pozarządowe wzywają teraz Wielką Brytanię do pociągnięcia właścicieli statków i nabywcy gotówki GMS do odpowiedzialności za nielegalny eksport toksycznego FPSO.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO