PMK
Prawie 120-metrowy dźwig zainstalowany w zeszłym roku w szczecińskiej fabryce ST³ Offshore (była Bilfinger Mars Offshore) to jedna z najwyższych w Europie suwnic bramowych. Ten gigant potrafi przenosić ciężary do 1400 t.
Suwnica bramowa zamówiona została u holenderskiego producenta (zlecenie obejmowało projekt, produkcję oraz montaż bramownicy). Na Ostrów Brdowski przypłynęła pod koniec października ubiegłego roku. Jej elementy były przez kilka dni rozładowywane i składowane na placach składowych terenu fabryki, montaż trwał kilkanaście tygodni.
Przy jej obsłudze pracuje jedna osoba oraz kilku podhakowych. Dla ciężkich transportów wymagana jest także każdorazowe przygotowanie odpowiedniej dokumentacji oraz obecność specjalisty od ciężkich transportów. Dźwig jest wyposażony w specjalistyczne systemy elektroniczne, m.in.: system przeciwprzeciążeniowy, wskazanie siły wiatru i układów aktywnych (informować będzie o tym, czy i jaki układ dźwigu jest w ruchu) oraz systemy informujące o awarii.
Cała suwnica przemieszcza się po 300-metrowym torowisku. Po jednej jego stronie znajduje się plac, na którym są składowane gotowe fundamenty wież elektrowni wiatrowych. Na drugim krańcu, na długości 65 metrów, zainstalowano wybudowane nad wodą tory żeby pomiędzy nie mógł wpływać statek czy barka, na którą będą ładowane konstrukcje.
Ogromny dźwig wykorzystywany był w zeszłym roku w końcowych etapach produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych na Ostrowie Brdowskim. Suwnica była niezbędna do stawiania do pionu gotowych elementów i wprowadzania ich na barki, którymi fundamenty (na stojąco) były transportowane do klienta.
Suwnica, podobnie jak ta ze Stoczni Gdynia, powoli staje się wizytówką Szczecina. Konstrukcja jest najwyższym elementem architektonicznym miasta, widocznym z wielu miejsc.
---
Suwnica w liczbach:
- 8 – liczba części, w jakich dźwig przypłynął do Szczecina
- 80-340 t - waga poszczególnych elementów suwnicy
- ok. 1800 t - całkowity ciężar (uwzględnia on dwie czołownice, po 250 t każda)
- 120 m – wysokość suwnicy
- 100 m – wysokość podnoszenia
- 48 m – rozpiętość pomiędzy nogami suwnicy
- do 1400 t – sumaryczne dopuszczalne obciążenie robocze (4 x 350T na każdy z haków)
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej