Podpisano dwie warunkowe umowy na dostawę turbin, które zostaną zainstalowane na morskich farmach wiatrowych MFW Baltyk II i MFW Baltyk III pomiędzy Siemens Gamesa a Equinorem i Polenergią. Na farmach o łącznej mocy 1,44 GW pracować będą turbiny SG 14-236 DD.
Podpisane umowy to zarówno pierwsze umowy na preferowanego dostawcę ogłoszone na debiutującym polskim rynku morskiej energetyki wiatrowej, jak i pierwsze umowy warunkowe na dostawy morskiej turbiny wiatrowej SG 14-236 DD.
Umowy warunkowe obejmują dostawę wiodących w swojej klasie morskich turbin wiatrowych SG 14-236 DD wraz z obsługą serwisową.
Turbiny wiatrowe SG 14-236 DD będą wytwarzać moc maksymalną 15 megawatów, nominalną 14 MW. Średnica rotora wynosi aż 236 metrów, długość śmigieł 116 metrów. Start produkcji turbin zaplanowany jest na rok 2024.
Dzięki wyborowi dostawcy turbin możemy przejść do kolejnego etapu rozwoju naszych projektów. Chcemy wprowadzać na polski rynek najlepsze dostępne technologie, budując nowoczesny sektor morskiej energetyki wiatrowej w naszym kraju. Naszym celem jest dostarczenie Polsce czystej energii z odnawialnych źródeł w oparciu o wiodące, najbardziej efektywne rozwiązania. Wierzymy, że współpraca z Siemens Gamesa wpisze się w dalszy dynamiczny rozwój naszych projektów, przynoszących nowe możliwości dla polskiego rynku i polskich firm, które mogą być włączane w lokalny łańcuch dostaw - informuje Michał Kołodziejczyk Prezes Zarządu Equinor Polska
Skutecznie zabezpieczamy dostawy kluczowych produktów i usług niezbędnych do realizacji bałtyckich inwestycji. Nasze projekty rozwijamy w oparciu o najlepsze praktyki znane z innych krajów europejskich oraz korzystamy z doświadczeń innych inwestycji energetycznych realizowanych na morzu. Pozwala to na sprawny proces pozyskiwania kolejnych niezbędnych pozwoleń, jak również znacząco zwiększa stopień zaawansowania tych projektów. Wierzymy, że nasze morskie farmy wiatrowe dostarczą już w 2027 roku czystą, zieloną energię dla milionów polskich gospodarstw domowych - dodaje Michał Michalski, Prezes Zarządu Grupy Polenergia.
Bliźniacze inwestycje na północ od najbardziej wysuniętego na północ
punktu kontynentu polskiego mają na celu wykorzystanie maszyny SG 14-236
DD do dostarczania czystej energii dwóm milionom polskich gospodarstw
domowych. Obie umowy o mocy 720 MW nadal podlegają lokalnym warunkom, w
tym ostatecznej decyzji inwestycyjnej i wymaganemu pozwoleniu, które
planowane są na 2024 rok. Pierwsza moc ma być oddana do użytku w 2027
roku.
Marc Becker, dyrektor generalny Siemens Gamesa Offshore Business Unit, mówi: „Po raz kolejny Siemens Gamesa jest zachwycony, że może przewodzić morskiej rewolucji, napędzając początek morskiej przygody wiatrowej w innym kraju. Dzięki naszej najnowszej turbinie morskiej – SG 14-236 DD – będziemy mogli od samego początku dostarczać Polsce sprawdzoną technologię i niezrównane doświadczenie. Możemy pomóc uwolnić moc wiatru, gdy kraj pracuje nad osiągnięciem imponujących celów w zakresie energii odnawialnej”.
Paweł Przybylski, Dyrektor Zarządzający Siemens Gamesa Poland, powiedział: „Wraz z rozwojem 1,44 GW Equinor i Polenergia zasygnalizowały pełne zaangażowanie w polski rynek morskiej energetyki wiatrowej i cały kraj. Firma Siemens Gamesa z przyjemnością wnosi swoje doświadczenie, niezawodność i technologię, aby pomóc w osiągnięciu tego celu. Mamy już wielu polskich dostawców w naszym łańcuchu dostaw i zachęcają nas możliwości, które pojawiają się wraz z rozwojem branży w kraju.
Inwestycja MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III to kluczowy krok w dekarbonizacji sieci elektroenergetycznej w Polsce, która przebiega w bardzo szybkim tempie. Polska postawiła sobie ambitny cel zapewnienia 5,9 GW morskiej energii wiatrowej do 2030 roku oraz 11 GW do 2040 r.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC