Konsorcjum MANGROVE, którym kieruje Saab, zostało wybrane przez NATO do kierowania projektem Sojuszniczej Sieci Misji Podwodnej Przestrzeni Bojowej (Allied Underwater Battlespace Mission Network, AUWB-MN). W zamierzeniu ma ułatwić ułatwi szybką i bezpieczną wymianę informacji oraz integrację między domenami, wspierając połączone operacje wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Oczekuje się, że wynik projektu stanie się nowym standardem dla całego sojuszu.
Projekt formalnie rozpoczął się 1 września 2025 r. i zapewni interoperacyjność morskich systemów bezzałogowych (Marine Uncrewed Systems) oraz platform konwencjonalnych w państwach sojuszniczych. Obejmuje zaprojektowanie Architektury Referencyjnej (Reference Architecture) oraz Środowiska Testowego i Referencyjnego (Test and Reference Environment) dla sieci misji, która wykorzystuje zarówno systemy załogowe, jak i bezzałogowe, działające w wielodomenowym środowisku, obejmującym przestrzeń nawodną, podwodną i powietrzną.
– Saab z przyjemnością kieruje tym kluczowym dla NATO projektem. Cała wiedza i współpraca konsorcjum MANGROVE w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą skupione na pomyślnym rozwoju sieci misji dla operacji NATO w podwodnej przestrzeni bojowej. Wraz ze wzrostem strategicznego znaczenia wszystkich aspektów podwodnej przestrzeni bojowej, będzie to kluczowy wkład w nasze wspólne bezpieczeństwo morskie i obronę – powiedział Mats Wicksell, szef obszaru biznesowego Saab w Kockums.
– Projekt AUWB-MN to znaczący krok naprzód w modernizacji naszych zdolności bojowych i umożliwieniu sojusznikom NATO efektywnego współdziałania w przyszłości w obszarze podwodnym. Jesteśmy przekonani, że Saab i konsorcjum Mangrove stworzą solidną i skuteczną sieć misji, która wzmocni obronę morską NATO – powiedział David Burton, dyrektor projektu NATO Anti-Submarine Warfare Barrier Smart Defence Initiative.
Konsorcjum MANGROVE zostało utworzone 16 lipca 2025 roku. Sam projekt jest częścią inicjatywy NATO Digital Ocean and Anti-Submarine Warfare Barrier Smart Defence Initiative. Projekt jest sponsorowany przez dwanaście różnych krajów, na czele z Wielką Brytanią. Oprócz niej w przedsięwzięcie są zaangażowane Australia, Dania, Hiszpania, Holandia, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Włochy i USA. Wszystkie te państwa współpracują w ramach podjętego zobowiązania, aby wprowadzone rozwiązania posłużyły do stworzenia standardu działań, procedur oraz funkcjonowania systemu, opracowanych w ramach tego projektu. Oznaczałoby to, że byłby on wprowadzony w siłach także innych państw NATO. Biorąc pod uwagę, że Saab dostarcza też rozwiązania w zakresie technologii bezzałogowych, szczególnie podwodnych, pozwoliłoby to wprowadzić je także do oferty firmy, jako kompatybilne z infrastrukturą dowodzenia i funkcjonowania sojuszu.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach