W sobotę odbyła się konferencja prasowa na temat rozwoju i dokapitalizowania portu w Elblągu. Rząd proponuje, by to państwo zarządzało portem. Przeciwnego zdania są jednak władze miasta.
- Chcielibyśmy, żeby Elbląg ponownie był miastem portowym, bo jest to olbrzymia szansa dla całego regionu elbląskiego, dla Żuław – powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.
Rząd zaproponował dokapitalizowanie portu kwotą w wysokości 100 mln zł. Władze Elbląga sprzeciwiają się jednak pomysłowi, by portem zarządzało państwo.
Wiceminister podkreślił, że „port morski w Elblągu byłby olbrzymią szansą”, aby tworzyć „nowe miejsca pracy oraz ściągać biznes” do tego miasta. – Rozmawiając z przedsiębiorcami elbląskimi, widzę jak duży jest potencjał związany z tym, żeby ten port wreszcie pełnił rolę rozwojową, rolę motoru napędowego całego naszego regionu – podkreślił Śliwka.
Radni PiS swój projekt uzasadniają tym, że aby większe jednostki mogły wpływać przez mierzeję do Elbląga, potrzeba jeszcze pogłębić basen portowy i zamontować obrotnicę, na co miasto Elbląg nie stać. Rząd jest gotowy wesprzeć inwestycję w zamian za większościowy pakiet akcji portu.
W sprawie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie od kilku miesięcy trwa spór między Ministerstwem Infrastruktury a samorządem, co do tego, do kogo należy sfinansowanie zadania.
Radni koalicji KO-PSL odrzucili jednak we wtorek projekt stanowiska popierającego rządową propozycję dokapitalizowania portu w Elblągu. W przyjętym we wtorek dokumencie napisano, że sejmik woj. warmińsko-mazurskiego podtrzymuje stanowisko z 24 kwietnia 2018 r. (popierające inicjatywę budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim – red.) i jednocześnie „sprzeciwia się działaniom mającym znamiona politycznego szantażu wobec samorządu Miasta Elbląg”.
Bloomberg: pomimo sankcji Rosja dalej korzysta z europejskiego transportu, by eksportować ropę
Młodzi strażacy zapoznali się z działalnością portowej straży pożarnej
Na jakim etapie inwestycji jest terminal głębokowodny w Świnoujściu?
AFP: statek ze zbożem ukraińskim dopłynął korytarzem humanitarnym do Stambułu
Gdynia. Trwa transport gigantycznych suwnic
Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym