• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Ruda żelaza w porcie w Świnoujściu – wyniki i specyfika obsługi

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Ruda żelaza w porcie w Świnoujściu – wyniki i specyfika obsługi

ac

25.05.2021 Źródło: własne

Pomimo długotrwałej pandemii, kwiecień 2021 w świnoujskim porcie zakończył się przeładunkiem rudy żelaza i manganu z wynikiem o prawie 13 proc. lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W procesie przewozu ładunków masowych bardzo dużą rolę odgrywa transport morski, jest to najlepszy i najwydajniejszy sposób transportu dużych ilości towaru. Do portu w kwietniu tego roku wpłynęło 5 statków z rudą żelaza, koncentratem miedzi oraz z rudą manganu pochodzących z Liberii i RPA.

Pokaż cały artykuł
Ruda żelaza w porcie w Świnoujściu – wyniki i specyfika obsługi - GospodarkaMorska.pl
Fot. mat.prasowe

Pomimo długotrwałej pandemii, kwiecień 2021 w świnoujskim porcie zakończył się przeładunkiem rudy żelaza i manganu z wynikiem o prawie 13 proc. lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W procesie przewozu ładunków masowych bardzo dużą rolę odgrywa transport morski, jest to najlepszy i najwydajniejszy sposób transportu dużych ilości towaru. Do portu w kwietniu tego roku wpłynęło 5 statków z rudą żelaza, koncentratem miedzi oraz z rudą manganu pochodzących z Liberii i RPA.

Obsługiwana w porcie w Świnoujściu ruda żelaza z Liberii (miałka), ruda kawałkowa z RPA lub też ruda żelaza z Norwegii (concentrat) używane są do produkcji między innymi:
    • szyn kolejowych,
    • profili stalowych,
    • kęsów,
    • prętów, np. zbrojeniowych,
    • arkuszy blach (pokrycia dachowe),
    • rur,
    • lin,
    • drutów,
    • elementów karoserii samochodowych,
    • konstrukcji budowlanych.

Z uwagi na szerokie zastosowanie, popyt na rudę żelaza rośnie. Żelazo, które z niej powstaje stanowi główny składnik stali (do 98 proc.). Stal jest zaś najpopularniejszym stopem, wykorzystywanym w niemal wszystkich rodzajach przemysłu - od motoryzacyjnego aż do hi-tech. W efekcie postępującej dekarbonizacji znacznie wzrasta np. produkcja turbin wiatrowych, które stanowią obecnie znaczny udział w produktach końcowych przerobu stali.

Kiedy jedne państwa nadal walczą ze skutkami pandemii, w gospodarce chińskiej po długim lockdownie nastąpił skokowy wzrost w sektorze produkcji i budownictwa. Produkcja stali w Chinach zwiększyła się, a co za tym idzie popyt na rudę żelaza także - dane z marca 2021 roku pokazują, że produkcja stali wzrosła o 19 proc. w odniesieniu do marca 2020 roku. Jeśli chodzi o cały pierwszy kwartał 2021 to wg danych Światowego Stowarzyszenia Stali (World Steel Association) w UE wyprodukowano 37,8 mln ton stali, czyli o 3,1 proc. więcej niż przed rokiem, a w Chinach o 16 proc. -  do 271 mln ton. Wraz z popytem na rudę żelaza, jej cena znacznie wzrosła ze względu na podatność na sezonowość (zastosowanie w szeroko pojętym budownictwie, w tym infrastrukturalnym). W efekcie tego, niektóre profile stalowe w ciągu roku podrożały o 40 proc., a blachy nawet o 70 proc.

Porównując do siebie przeładunki z analogicznych trzech okresów - w tym przypadku kwiecień 2019, 2020 oraz 2021 - nastąpił zdecydowany wzrost dostaw rudy żelaza np. z Liberii. W kwietniu 2019 roku w porcie w Świnoujściu przeładowanych zostało ok 61 tys. ton wspomnianej rudy. W kwietniu 2020 – w czasie rozwijającej się błyskawicznie pandemii - przeładowano ok 49 tys. Natomiast w kwietniu 2021 roku, podczas w dalszym ciągu szalejącej pandemii, która skutkowała zamykaniem zakładów pracy, fabryk i ograniczaniem produkcji, przeładowane zostało - i tym samym przerobione na wspomniane wcześniej produkty – ok. 100 tys. ton rudy z Liberii.

Obsługa takiej ilości towaru, możliwa jest dzięki rozbudowanej i wykwalifikowanej kadrze, mogącej świadczyć usługi kompleksowo - tak, aby każdy klient czuł się bezpiecznie na wielu płaszczyznach. To klient określa optymalny proces logistyczny dla swojego towaru, a Spedytor dostosowuje swoją obsługę do niego, dbając o jej jakość. Dlatego też TSL Silesia jest obecna na każdym etapie tego procesu w porcie: od pojawienia się statku z towarem, przez kontrolę jego wyładunku i załadunku na wagony, aż do odprawy celnej importowej lub w wywozie tranzytowym.


Źródło:
własne

Dziękujemy za wysłane grafiki.