• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie opublikowała obwieszczenie dt. przebudowy falochronów w Darłowie

22.07.2023 22:07 Źródło: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie opublikowała obwieszczenie dt. przebudowy falochronów w Darłowie

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie poinformował o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu przebudowy falochronów w Porcie Darłowo. Inwestycja ma na celu poprawą warunków bezpieczeństwa i funkcjonowania na obszarze portu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych.

Urząd przekazał informacje zawarte w dokumencie decyzja nr 8/2023 pt. „Projektu przebudowy falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawką warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”. Wynika ona z pogarszającego się z roku na rok stanu technicznego falochronu zachodniego. Z tego powodu prace inwestycyjne zostaną rozpoczęte od jego przebudowy i rozbudowy. Jak wykazano w opublikowanym, stosownym piśmie, inwestycja ma zapewnić odpowiednie warunków funkcjonowania i jednocześnie spełniać określone standardy bezpieczeństwa funkcjonowania portu morskiego poprzez odtworzenie właściwego stanu technicznego falochronów osłaniających wejście do portu w Darłowie. Do tego ma zapewnić bezpieczeństwo przed zjawiskiem erozji z powodu działań wody morskiej, w tym uderzeń fal, a także zminimalizować oddziaływanie falowania wody na obszarze basenu portowego.

W wyniku przeglądu stanu obiektów ustalono, że projekt będzie polegał na przebudowie już istniejących, a także rozbudową infrastruktury dostępowej darłowskiego portu. Obejmuje ona wschodni i zachodni falochron oraz budowę nowej ostrogi w obrębie portu. Zaplanowano także m.in. prace rozbiórkowe, roboty czerpalne pod konstrukcję narzutu oraz umocnienie dna na falochronie wschodnim i zachodnim, a także ich przebudowę. Ponadto dokument zakłada zbudowanie tzw. ostrogi wewnętrznej, która będzie elementem konstrukcyjnym stanowiącym osłonę portu , a także przebudowę sieci elektrycznej (wraz z budową jej nowego odcinka) i montaż oznakowania nawigacyjnego, barierek ochronnych i oświetlenia. To będzie wymagające zadanie, gdyż obecnie Istniejące falochrony znajdują się w złym stanem technicznym. Dochodziło tu do ubytków w infrastrukturze spowodowanej warunkami pogodowymi panującymi na nabrzeżu.

Jak zaznaczono w dokumencie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po wykonaniu całej inwestycji falochron zachodni ma zostać wydłużony o 50 metrów, z obecnych 350 do 400, jego szerokość do 20 metrów, a głębokość 5,5 metra. Falochron wschodni z kolei ma zostać nieznacznie wydłużony o zaledwie kilka metrów (z 436 do 440), inne parametry mają być takie same. Dzięki temu obszar portu w Darłowie ma stać się bezpieczniejszy i odporniejszy m.in. na warunki sztormowe. W zamierzeniu ma sprawić to także, że stanie się przyjaźniejszym miejscem do użytkowania dla liczniejszych oraz większych jednostek nawodnych.

Obecnie Port Morski Darłowo jest portem handlowo-rybacko-turystycznym, leżącym w ujściu rzeki Wieprza, która wpada tam do Morza Bałtyckiego. Składa się z dwóch części, z których jedna jest zlokalizowana w bezpośredniej bliskości morza, z falochronami, wejściem do portu, Awanportem, Basenem Rybackim oraz mostem. Druga natomiast jest położona w odległości około 2,3 km od wejścia portowego w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Darłowo z Obrotnicą portową, Basenem Przemysłowym, oraz korytem rzeki Wieprza. Obie części portu obecnie łączy 2,5 km kanał portowy o żeglownej głębokości 5,5 m. Do portu mogą zawijać statki o maksymalnym zanurzeniu do 4 metrów i długości do 75 metrów.

Na realizację przedsięwzięcia wykonawca ma ok. dwa lata. Jak zapewnił urząd, w tym czasie nie zmieni się liczba miejsc cumowniczych czy też sposób użytkowania związanych z nimi wewnętrznych części wodnej powierzchni portu. Inwestycja ma również nie naruszać obszarów przyrodniczych obszarów "Natura 2000", choć w piśmie zawarto obawy odnośnie wpływu inwestycji na warunki bytowe wybranych gatunków roślin i zwierząt, w tym obecnych w środowisku p. "Dolina Wieprzy i Studnicy".

Z treścią dokumentu można zapoznać się TUTAJ.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.