Cebula kosztuje obecnie na Filipinach niemal trzykrotnie więcej niż kurczak i jest tak drogim towarem, że stała się przedmiotem przemytu.
Wedle danych filipińskiego ministerstwa rolnictwa czerwone i białe cebule kosztowały w poniedziałek 600 peso filipińskich za kg, czyli 11 USD. Tymczasem kurczak kosztuje 220 peso (4 USD). Cebula jest bardzo popularna w filipińskiej kuchni i stanowi kluczowy składnik i dodatek wielu tamtejszych, popularnych dań, takich jak różne wariacje makaronu odong, zupa batchoy, duszone mięsa w stylu paksiw itp.
Wzrost cen cebuli jest spowodowany zniszczeniem upraw wartych dziesiątki miliardów peso z powodu tajfunów i wystąpień wód, które nawiedziły Filipiny w 2022 roku. Sytuację pogorszyły również powodzie, które obficie wystąpiły w grudniu ubiegłego roku.
Nielegalny przemyt cebuli jest realizowany różnymi drogami, ale z racji na wyspiarski charakter państwa szczególnie intensywnie odbywa się to drogą morską, pozwalając na jednorazowo znaczne dostawy warzywa. Filipińska Agencja Informacyjna PNA przekazała, że 23 grudnia służby celne przejęły transport białej cebuli o wartości 310 tys. dolarów, ukrytej w przesyłce z odzieżą. Dwa dni wcześniej celnicy przejęli z kolei dostawę czerwonej cebuli z Chin o wartości 364 tys. dolarów, którą znaleziono w pudełkach po ciastkach.
Rex Estoperez z ministerstwa rolnictwa powiedział, że rząd stara się walczyć z przemytem, ale problem nadal istnieje. Problem na tyle się nawarstwił, że wpłynął na napędzająca się inflację i tym samym rosnące ceny cebuli. Resort zarekomendował import warzywa z innych krajów, co ma pozostawać jednak tymczasowym rozwiązaniem. Władze liczą na to, że uda się przywrócić uprawy i odbudować krajową produkcję.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych