PMK
IMO potwierdziło, iż Konwencja o Kontroli i Postępowaniu ze Statkowymi Wodami Balastowymi i Osadami wchodzi w życie z dniem 8 września 2017 r. 52 państwa członkowskie, które przystąpiły do podpisania Traktatu, osiągnęły łącznie 35,1441% tonażu światowej floty, co umożliwiło podpisanie dokumentu. Konwencja przewiduje, że wejście przepisów w życie nastąpi 12 miesięcy po jej ratyfikacji przez co najmniej 30 państw.
Wytyczne
Do dnia 8 września 2017 roku, wszystkie statki (tj. jednostki dowolnego typu eksploatowane w środowisku wodnym, w tym obiekty zanurzalne, jednostki pływające, pływające platformy, pływające jednostki składowania (FSU) oraz pływające jednostki wydobywcze, magazynowania i załadunku (jednostki FPSO)) będą zobowiązane do:
przeprowadzenia przeglądu zasadniczego, po którym wydane zostanie Międzynarodowe Świadectwo Postępowania z Wodami Balastowymi (dla statków o pojemności brutto 400 i większej, które objęte są wymaganiami Konwencji, wyłączając platformy pływające, jednostki FSU i FPSO). Statki, które są zarejestrowane przez Administrację bandery, która nie jest jeszcze stroną Konwencji będą musiały wykazać zgodność i może być konieczne przeprowadzenie przeglądu dla wydania dokumentu zgodności,
posiadania na pokładzie zatwierdzonego Planu Postępowania z Wodami Balastowymi,
prowadzenia książki zapisów wód balastowych,
postępowania z wodami balastowymi podczas każdego rejsu, poprzez ich wymianę (lub oczyszczenie przy użyciu zatwierdzonego systemu uzdatniania wód balastowych).
W późniejszym terminie, statki będą zobowiązane także do:
postępowania z wodami balastowymi podczas każdej podróży, poprzez ich oczyszczenie przy użyciu zatwierdzonego systemu obróbki wód balastowych.
Konwencja nie dotyczy:
statków nie przewożących wód balastowych,
podróży krajowych,
statków operujących tylko na wodach jednej ze Stron Konwencji i na morzu otwartym,
statków wojennych, wojennych pomocniczych bądź innych podobnych będących w posiadaniu i użytkowanych przez Państwo Strony, lub
stałych wód balastowych, umieszczonych w zamkniętych zbiornikach statkowych, nie przeznaczonych do zrzutu.
Administracja państwa bandery w szczególnych okolicznościach może wystawić odstępstwo od wymagań Konwencji, dla:
statków odbywających okazjonalne lub jednorazowe podróże między określonymi portami, bądź innymi ustalonymi miejscami,
statków operujących tylko na z góry ustalonych trasach.
Działania PRS w zakresie wdrożenia Konwencji BWM
W celu dostosowania statków do wymagań Konwencji, a także wymagań lokalnych, Polski Rejestr Statków oferuje armatorom usługi w zakresie:
doradztwa technicznego,
zatwierdzania dokumentacji technicznej i certyfikacji systemów oczyszczania wód balastowych, w sytuacji przebudowy systemów balastowych na statkach istniejących, oraz
przy instalacji systemów oczyszczania wód balastowych na statkach nowych.
Wszelkich informacji w tym zakresie udziela Inspektorat Maszynowo-Wyposażeniowy PRS, tel. 58 75 11 226, e-mail: tm@prs.pl, który przyjmuje także zlecenia.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z informacjami przekazywanymi przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), ilość dostępnych systemów obróbki wód balastowych do montażu na statkach w następnych latach może być niewystarczająca w stosunku do zapotrzebowania rynku. Dlatego też w interesie armatorów leży przystąpienie z odpowiednim wyprzedzeniem do przebudowy systemów balastowych lub wystarczająco wczesne zaprojektowanie odpowiednich systemów na nowych statkach oraz zamówienie ich u wytwórców.
Tekst Konwencji BWM możliwy jest do zakupienia w PRS. Zamówienia przyjmuje Inspektorat Przepisów i Wydawnictw PRS, tel. 58 75 11 378, e-mail: op@prs.pl.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych