• <

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 1 (foto)

Strona główna Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 1 (foto)

PMK

21.03.2017 Źródło: własne
Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 1 (foto) - GospodarkaMorska.pl

Wraz z rozwojem popularności przewozu drobnicy w kontenerach na świecie pojawiło się mnóstwo terminali przeznaczonych tylko do obsługi tych ładunków. Dziś przyjrzymy się bliżej obiektom położonym w Europie. Wśród nich dominują porty z Niemiec i krajów Beneleksu – miejsc o silnych tradycjach handlowych. Warto wspomnieć, że Gdańsk znajduje się na 20 miejscu tej listy.

Port Rotterdam


To największy w Europie port morski położony nad Morzem Północnym, w delcie Renu i Mozy. W latach 1962-1986 Rotterdam szczycił się tytułem najbardziej ruchliwego portu na świecie, następnie wyprzedziły go porty w Singapurze i Szanghaju.

Ogromny terminal przeznaczony dla kontenerów znajduje się w Maasvlakte, części portu leżącej bezpośrednio w basenie Morza Północnego, gdzie w 2016 roku przeładowano 12,4  milionów kontenerów. Terminal zajmuje 86 hektarów, jest zdolny obsługiwać za- i wyładunek towarów w kontenerach z samochodów ciężarowych, ale dzięki automatyzacji znacznie szybciej, niż inne terminale w tym porcie, cztery pociągi o długości 750 m każdy oraz barki rzeczne.

Port Rotterdam zajmuje się także przeładunkiem kontenerów ze statków oceanicznych na statki fiderowe, które płyną dalej do mniejszych portów europejskich, w tym do polskich portów.

Port Antwerpia


Antwerpia należy do najszybciej rozwijających się portów w Północno-Zachodniej Europie i powoli zdobywa pozycję lidera w handlu z Ameryką Północną i Południową oraz Afryką i Środkowym Wschodem.

Port w Antwerpii i jego zaplecze zajmuje większą powierzchnię niż porty w Rotterdamie, Hamburgu i Amsterdamie razem wzięte. Jest drugim co do wielkości portem europejskim, zajmuje powierzchnię 13 tysięcy ha i zatrudnia prawie 150 tysięcy ludzi, dostarczając Flandrii 9% PKB.

Mało kto wie, że prawie wszystkie banany, które trafiają do Europy, docierają wpierw do portu w Antwerpii. Rocznie wyładowywane jest tu 1,5 mln ton bananów i ok. 2 mln ton innych owoców. Dzięki swojemu położeniu – 80 km w głębi lądu – port posiada znakomitą komunikację żeglugą śródlądową z Holandią, Niemcami, Francją, Szwajcarią. Dzięki zakończony niedawno pogłębianiu dna morskiego, port jest w stanie obsługiwać największe kontenerowce, o ładowności ponad 20 tys. TEU.

Poprzedni rok port zakończył z wynikiem 10 mln TEU w przeładunkach. W tym roku ogółem przeładunki tej grupy towarowej wzrosły o 4,1 proc. Sukces Antwerpii był możliwy do osiągnięcia  kosztem sąsiedniego belgijskiego portu – Zeebrugge. Jego przeładunki spadły bowie aż o 24 proc., do 1,6 mln TEU. Powodem tego była między innymi zmiana zawinięć aliansu 2M (Maersk Line i MSC), który większość statków przerzucił na Antwerpię.

Port Hamburg


Jest to największy port w Niemczech i nosi miano „Bramy do Świata" w  tym kraju. Cztery wysokiej wydajności terminale kontenerowych umożliwiają roczne zdolności przewozowe około 12 milionów TEU (standardowe kontenery 20 stóp). Do tego dochodzi pojemność wielu terminali wielofunkcyjnych, w których są obsługiwane tradycyjne pojemniki ładunków drobnicowych. Wszystkie terminale kontenerowe są wyposażone w zintegrowane terminale kolejowe, co zdecydowanie decyduje o wiodącej pozycji Hamburga wśród portów kolejowych w Europie.

W zeszłym roku port zanotował tylko 1 proc. wzrost przeładunków w kontenerach. Przez port przewinęło się 8,9 mln TEU. Nie był to do końca zadowalający wynik w Hamburgu. Jednym z powodów takich wyników są mniejsze przeładunki towarów pochodzących z Polski i Szwecji, co zarazem świadczy o sukcesie tamtejszych portów. W obu krajach pojawiło się więcej bezpośrednich połączeń w transporcie oceanicznym i eliminowano usługi dowozowe i odwozowe z Hamburga.

Port obecnie czeka zatwierdzenia projektu pogłębienia rzeki Łaby - kluczowej dla portu inwestycji, która pozwoli zawijać tam najnowszym kontenerowcom. Obecnie jest to niemożliwe z powodu protestu ekogrup, według których oryginalny plan pogłębiana źle wpłynie na lokalne środowisko.

Wykonanie tej inwestycji pozwoli wpływać do Hamburga większym o 1800 TEU statkom, bez konieczności ich częściowego rozładunku. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku zawinęły tam 163 kontenerowce o pojemności od 14000 do 19000 tys. TEU, podczas gdy rok temu – 88. Te największe nie były jednak w pełni załadowane, bowiem nie pozwala na to obecna głębokość torów wodnych w kierunku do Hamburga.

Port Bremerhaven

To szesnasty na świecie i czwarty pod względem wielkości port kontenerowy w Europie z 5,5 mln TEU przeładowanymi w zeszłym roku (-1 proc).

Terminal kontenerowy znajduje się nad brzegiem rzeki Weser. Po czterech projektach rozbudowy (ostatnio Terminalu Kontenerowego 4) nabrzeża terminalu wzrosły w tym czasie do prawie pięciu kilometrów. Najdłuższy na świecie rzeczne nabrzeże ma teraz 14 miejsc dla megakontenerowców. Bremerhaven jest jednym z wiodących centrów przeładunkowych dla ruchu intermodalnego w niemieckim imporcie i eksporcie.

Bremerhaven jest także jednym z największych hubów dla transportu samochodowego na całym świecie. W szczytowych latach obsługuje się tutaj ponad dwa miliony pojazdów. Na terenie portu znajdują sie obszary operacyjne i magazynowe dla 120 000 samochodów.

Port Algeciras

Jest to piąty, najbardziej ruchliwy port morski w Europie, a zarazem największy w Hiszpanii i basenie Morza Śródziemnego. W tym roku w końcu wyprzedził swojego sąsiada – Port Valencia, dzięki wynikowi 4,7 mln TEU.

Terminal kontenerowy w tym porcie jest własnością APM Terminals. Obejmuje on ponad 68 hektarów i zawiera 2,1 kilometrów nabrzeż z głębokością dna od 14 do 16 metrów. Znajduje się tam miejsce na 10476 kontenerów oraz 19 suwnic nabrzeżnych, w tym dziesięć suwnic postpanamax.

Terminal przez ostatnie lata wprowadził również 102 nowe, zaawansowane, oszczędne w zużyciu paliwa ciężarówki, które zmniejszają zużycie oleju napędowego o 12%, a emisję CO2 o 12%. Ciężarówki pochodzą z holenderskiej firmy Terberg, z funkcjami bezpieczeństwa, w tym oprogramowaniem, które pozwala tylko wyznaczonemu, zatwierdzonemu personelowi obsługiwać pojazdy.

Źródło:
własne

Dziękujemy za wysłane grafiki.