• <
PZT_1100x200_gif_2020

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami wyruszył w podróż do Arktyki

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami wyruszył w podróż do Arktyki
Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami wyruszył w podróż do Arktyki - GospodarkaMorska.pl

PMK

02.07.2019 Źródło: własne

Pierwszy na świecie wycieczkowiec o hybrydowym zasilaniu bateryjnym wyruszył 1 lipca w dziewiczy rejs do północnej Norwegii - poinformował Hurtigruten, armator jednostki. W powstaniu statku uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.

Statek wycieczkowy o napędzie hybrydowym Roald Amundsen może zabrać na pokład 500 pasażerów i jest przeznaczony do żeglugi w surowych warunkach atmosferycznych. Nazwany na cześć norweskiego odkrywcy, który jako pierwszy dotarł do bieguna południowego w 1911 roku, statek popłynie w kierunku Arktyki z Tromsoe w tym tygodniu, a dalej przekroczy północno-zachodnie przejście na Alaskę przed udaniem się na Antarktydę.

- Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten.

Firma szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.

Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.

- Baterie będą ważną częścią transportu w nadchodzących latach, ale oczywiście nie oczekujemy, że nasze statki będą mogły działać tylko na napędzie elektrycznym, ponieważ jednostki mogą pływać tylko do 18-20 dni w obszarach, w których nie ma punktów ładowania - powiedział Skjeldam.

Hurtigruten spodziewa się, że infrastruktura poprawi się na tradycyjnych trasach wzdłuż norweskiego wybrzeża. Obecnie usługi ładowania akumulatorów są świadczone tylko w Bergen, drugim co do wielkości mieście w Norwegii. Przyszłość napędu elektrycznego na większych statkach zależy również od zdolności dostawców do opracowania lżejszych, mocniejszych systemów zasilania.

- Oczekujemy rewolucji w technologii akumulatorów, które powinny być lżejsze, bardziej efektywne - powiedział Skjeldam.

Montex Shipyard wykonał dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Zajął się także budową konstrukcji dla siostrzanej jednostki arktycznego wycieczkowca - Fridtjof Nansen.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28060,00 $ tona 1,15% 9 kwi
 Cynk 2807,00 $ tona -0,71% 9 kwi
 Aluminium 2250,00 $ tona -0,75% 9 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.