PMK
Pierwszy na świecie wycieczkowiec o hybrydowym zasilaniu bateryjnym wyruszył 1 lipca w dziewiczy rejs do północnej Norwegii - poinformował Hurtigruten, armator jednostki. W powstaniu statku uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.
Statek wycieczkowy o napędzie hybrydowym Roald Amundsen może zabrać na pokład 500 pasażerów i jest przeznaczony do żeglugi w surowych warunkach atmosferycznych. Nazwany na cześć norweskiego odkrywcy, który jako pierwszy dotarł do bieguna południowego w 1911 roku, statek popłynie w kierunku Arktyki z Tromsoe w tym tygodniu, a dalej przekroczy północno-zachodnie przejście na Alaskę przed udaniem się na Antarktydę.
- Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten.
Firma szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.
Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.
- Baterie będą ważną częścią transportu w nadchodzących latach, ale oczywiście nie oczekujemy, że nasze statki będą mogły działać tylko na napędzie elektrycznym, ponieważ jednostki mogą pływać tylko do 18-20 dni w obszarach, w których nie ma punktów ładowania - powiedział Skjeldam.
Hurtigruten spodziewa się, że infrastruktura poprawi się na tradycyjnych trasach wzdłuż norweskiego wybrzeża. Obecnie usługi ładowania akumulatorów są świadczone tylko w Bergen, drugim co do wielkości mieście w Norwegii. Przyszłość napędu elektrycznego na większych statkach zależy również od zdolności dostawców do opracowania lżejszych, mocniejszych systemów zasilania.
- Oczekujemy rewolucji w technologii akumulatorów, które powinny być lżejsze, bardziej efektywne - powiedział Skjeldam.
Montex Shipyard wykonał dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Zajął się także budową konstrukcji dla siostrzanej jednostki arktycznego wycieczkowca - Fridtjof Nansen.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej